Meer blikken vangen met close variant keyword matching

close-variant

Eind september voert Google een wijziging door in AdWords om online marketeers aan meer impressies te helpen. De update, die inhoudt dat close variant keyword matching zal toegepast worden op alle exact match and phrase match zoekwoorden, moet een onaangeboorde mijn van potentiële leads en klanten blootleggen.

Waarom nu, Googleman?

Close variant keyword matching toepassen op andere matchtypes is in principe een logische stap die al veel eerder had kunnen plaatsvinden. Toch heeft Google er best lang mee gewacht. Waarom het nu gebeurt? Om verschillende redenen, die de aard van organische search grondig door elkaar schudden. Denk bijvoorbeeld maar aan mobile search en voice search, twee searchontwikkelingen die – om verschillende redenen – niet meteen uitblinken in precisie.

Om aangepast te zijn en ook bij gehaaste of onvolledig geïnterpreteerde zoekopdrachten gerichte Google advertenties te kunnen bieden, wordt close variant matching nu voor iedereen de default setting. Dat betekent concreet: geen exact match meer. Adverteerders die ooit uitvinkten op close variant matching, krijgen de optie ‘disable close variants’ niet meer te zien. En dat is dan dat.

Alle ‘low search volume’ zoekwoorden leveren je nu meer impressies op.

Click to tweet!

De voordelen van close variant keyword matching

Het spreekt voor zich dat deze update erg nuttig is, en wel om verschillende redenen. In de eerste plaats zullen je gerichte Google ads meer potentiële klanten bereiken, met natuurlijk als hoger doel om je click-through-rates te verhogen en je CPC’s te verlagen. Alle ‘low search volume’ zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld afkortingen of spelfouten, die je vroeger misschien niet nuttig achtten, leveren je nu meer impressies op. Wat natuurlijk ook betekent dat je geen aparte lijsten of ad gruops met spelfouten, afkortingen of variaties meer moet aanmaken.

Wat nu gedaan?

Om deze update te leveragen voor een grote return, voeg je vanaf eind september best negatieve zoekwoorden toe waarvoor je absoluut niet wil matchen. Dat is de beste strategie om je return te verbeteren én potentiële klanten een optimale ad experience te bezorgen.

Executive Summary

Meer impressies behalen met je AdWords-advertenties zonder daarvoor iets te moeten doen? Dankzij de close variant keyword matching update kan het voor een keertje. Vanaf eind september wordt het een default setting.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *