Je Google rank verbeteren? Host je server lokaal!

server-lokaal-hosten

Onlangs kwamen we bij Queromedia een interessante SEO use case tegen over het belang van de geografische locatie van servers. Tot enige tijd terug leek het zo dat enkel het domein en dan vooral de ccTLD (country code top-level domains) de dienst uitmaakte in de bepaling van de ranking in Google (per land). Door deze casestudy lijkt het echter dat de constant veranderende Google ranking algoritmes rekening houden met de geografische server locatie .

SEO use case

Richard wou voor een van zijn websites die gehost was in het Verenigd Koninkrijk een PHP upgrade doen naar versie 5.5. De manier waarop zijn site op dat moment opgezet was, zorgde er echter voor dat hij zijn hosting partij om een nieuw IP adres moest vragen. Toen de update gebeurd was, merkte hij na enkele dagen een grote terugval in de Google ranking resultaten van de site, terwijl de resultaten van de Verenigde Staten piekten.

Google Ranking trending
Na enig onderzoek bleek al snel dat de terugval aan de verandering van het IP adres te wijten was. De hosting partij had namelijk de gegevens via het Content Delivery Network gedupliceerd en had het nieuwe adres laten doorverwijzen naar een server in de Verenigde Staten.

De set-up

  • IP verandering naar de Verenigde Staten op 17 februari
  • IP verandering opnieuw naar het Verenigd Koninkrijk op 28 februari
  • IP verandering naar de Verenigde Staten op 9 maart
  • Laatste IP verandering naar het Verenigd Koninkrijk op 17 maart

De resultaten:

Google-Graph-United-states

 

Google-Graph-United-Kingdom

Hierboven zie je het aantal impressies per land. Opvallend is dat het verkeer in de Verenigde Staten de verandering in geografische server locatie veel trager weerspiegelt.

Volgens Richard, die de test achteraf nog een paar keer heeft herhaald, is het verschil toe te schrijven aan de snelheid waarmee de resultaten in beide landen geüpdatet worden.
Het gebeurt namelijk een stuk vaker in het Verenigd Koninkrijk dan in de Verenigde Staten.

Conclusie

Geografische server locatie heeft invloed op de ranking in Google. Uiteraard is dat een losstaande gebeurtenis en, zoals eerder vermeld, veranderen de algoritmes constant. Het is dus belangrijk om dit soort zaken te blijven opvolgen (en zelfs af en toe te testen) ook op lokale schaal. Vooral voor e-commerce & high-traffic sites speelt de locatie van de server een erg grote rol. Host je server lokaal op basis van het ccLTD en doe dat eerst op de domeinen waar de grootste groep van afnemers en/of bezoekers zich vandaag voor je bedrijf bevinden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *