Image SEO: afbeeldingen gebruiken als branding strategie

Image SEO - Afbeeldingen gebruiken als branding strategieTegenwoordig vind je tussen de gewone organische zoekresultaten van Google soms ook afbeeldingen terug. Hoewel er zelden op deze afbeeldingen geklikt wordt en ook online marketeers er weinig aandacht aan besteden, bieden deze afbeeldingen wel heel wat potentieel als branding strategie.

Image SEO – afbeeldingen bovenaan ranken

Afbeeldingen die bovenaan verschijnen in de image search van Google zijn zelden het resultaat van een goede SEO, maar eerder een kwestie van puur geluk.

Nochtans is het erg eenvoudig om via kleine SEO optimalisaties bovenaan te staan in de zoekresultaten van Google images. Gebruik een veelgezocht zoekwoord in de URL en bestandsnaam van de afbeelding, samen met een SEO vriendelijke alt en title tag. Zorg er daarnaast voor dat de afbeelding in een content geplaatst wordt die meermaals dit zoekwoord bevat, en je hebt een zeer goede kans om bovenaan in de zoekresultaten van Google Images te verschijnen.

Waarom is het nu zo belangrijk om een hoge ranking te halen in Google Images? Bij bepaalde zoekwoorden laat Google ook bij de gewone organische zoekresultaten afbeeldingen uit Google Images zien die op de 4e tot 7e plaats in Google Images gerankt staan. Een hoge ranking in Google Images is dus noodzakelijk om in de organische zoekresultaten getoond te worden.

Image SEO - Afbeelding als branding strategieAfbeeldingen als branding strategie

Het is dus relatief gemakkelijk om jouw afbeeldingen in de organische zoekresultaten van Google te laten verschijnen. Mensen weten echter zelden welk merk er aan deze afbeeldingen verbonden is. Daarom is het aangeraden om je logo bijvoorbeeld onderaan de afbeelding toe te voegen. Op die manier kan je met je afbeeldingen een doeltreffende branding strategie uitbouwen.

Het nadeel is dan wel dat je die afbeelding met logo ook op je website moet plaatsen om een hoge ranking in Google Images na te streven. Je websitebezoekers weten echter al welk merk er achter die afbeeldingen schuilt, zodoende is een afbeelding met logo op je website plaatsen veel minder relevant. Een oplossing kan dan zijn om de overflow:hidden tag aan de HTML code van je afbeelding toe te voegen zodat het logo onderaan verborgen wordt.

Afbeelding met logo in organische zoekresultaten als branding strategie

Meten of je afbeeldingen werken als branding strategie

Als je tijd besteed aan image SEO, wil je uiteraard ook weten of je inspanningen vruchten afgeworpen hebben. Om te meten of je branding strategie via afbeeldingen gewerkt heeft kan je daarom best je impressies in het oog houden en nagaan welke zoekwoorden de meeste impressies opgeleverd hebben. Hoe meer impressies jouw afbeeldingen kregen, hoe meer branding er immers plaatsgevonden heeft.

Executive Summary

Via image SEO verschijnen jouw afbeeldingen bij de organische zoekresultaten
Voeg daarna een logo toe aan je afbeelding en bouw een doeltreffende branding strategie uit met je afbeeldingen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *