Hoe relevant is de meta description anno 2014?

meta description

Besteed jij nog veel aandacht aan de meta description? Amper tien jaar geleden had die een rechtstreekse invloed op de Google-ranking. Een goede meta description – aangevuld met een aantal goedgekozen titels op je webpagina – betekende bijna automatisch een streepje voor in de zoekresultaten. Vandaag is dat wel even anders! Is de meta description anno 2014 nog wel relevant? En waaraan moet de meta description anno 2014 dan wel voldoen?

meta descriptionMeta description = jouw online businesskaartje

De meta description is het promopraatje voor je webpagina. In maximum 160 tekens moet je er in slagen om potentiële bezoekers binnen te trekken. Dus já, een meta description is zeker nog relevant vandaag de dag!

De meta description mag dan wel geen enkel effect hebben op page rank, hij speelt wel degelijk een rol in de click through rate van je website en het aantal bezoekers. Beschouw je meta description als een online visitekaartje dat je aan potentiële bezoekers van je website naar believen uitdeelt. Bevalt het eerste contact, dan is de kans groot dat de persoon in kwestie jouw website aanklikt in de hoop te vinden wat hij of zij zoekt.

Waaraan moet de meta description voldoen?

Afhankelijk van de aard van je website moet de meta description dus aan verschillende eisen voldoen. Ben je een blogger, dan is humor vaak een uitstekend bindmiddel. Eigenaars van een webshop doen er dan weer goed de meta description zo informatief mogelijk te maken.

5 tips waarmee je snel aan de slag kunt  

  1. Los een bestaand probleem op. Mensen gebruiken het internet vaak om antwoorden te vinden op problemen. Heb jij de oplossing? Laat dat dan blijken in je meta beschrijving.
  2. Gebruik HOOFDLETTERS om de aandacht op relevante woorden te vestigen (maar wees spaarzaam)
  3. Vermeld getallen. Cijfers spreken vaak boekdelen (50% korting, top 10-bedrijf)!
  4. Hanteer een call-to-action. Wie iets verkoopt, moet ervoor zorgen dat mogelijke bezoekers zich aangetrokken voelen tot de webpagina. Dat doe je door een call-to-action te integreren, zoals ‘Bespaar nu!’, ‘Bekijk onze producten hier! Of ‘koop vandaag nog’.
  5. Gebruik geen beschrijvingen die volgend jaar al achterhaald zijn, zoals “De beste smartphones van 2009 vind je hier!”.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *