Het belang van een Google account na de teloorgang van Google Authorship

google authorship

Google Authorship is ondertussen al een tijdje verleden tijd. Maar wil dat dan zeggen dat de Author rank niet meer belangrijk is en betrouwbare auteurs dus niet meer beloond worden met een hogere positie in de Google zoekresultaten?

Welke voordelen had Google authorship?

Google Authorship is een koppeling tussen je Google+-account en de content die je deelt op bijvoorbeeld je eigen blog. In de zoekresultaten verscheen er naast de titel van je artikel je auteursfoto, je naam en het aantal volgers op Google+. Google Auteurschap had daardoor verschillende voordelen voor de auteurs. Meer vertrouwen van Google-gebruikers door de naam van de auteur, meer zichtbaarheid door de foto en meer klikken. De internetgigant creëerde het auteurschap met als doel de kwaliteit van de Google zoekresultaten te verhogen.

Eind juni 2014 verwijderde Google de auteursfoto’s al uit de zoekresultaten. Het gevolg? De artikels vallen terug minder op en Google Authorship wordt minder belangrijk. Op 28 augustus werd de stekker uit het 3-jarige experiment getrokken en verdween Google Authorschip definitief.

Een betrouwbare bron wordt nog altijd beloond

Google Authorship mag dan wel ten dode opgeschreven zijn, het blijft belangrijk om je Author rank te behouden en te verhogen. Author rank beschrijft het feit dat content een hogere ranking kan krijgen op basis van de betrouwbaarheid van de auteur. Google bevestigde namelijk dat het wegvallen van Google auteurschap geen impact heeft op de andere manieren waarop Google bepaalt of een auteur betrouwbare content schrijft. Zo kan Google relevante content blijven aanbieden op de zoekresultatenpagina’s.

Je blijft dus het best proberen om zo hoog mogelijk te scoren in de Google zoekresultaten en zo meer zichtbaarheid te verwerven. Merkt Google op dat je een betrouwbare bron bent? Dan zal je hiervoor beloond worden. Toon via de content die je deelt dat je heel wat expertise hebt in je vak. Deel relevante content. Zo kan je potentiële klanten naar je website brengen en hen daar weer met je interessante content overtuigen om voor jouw producten te kiezen. Focus op het juiste doelpubliek, zodat je relevante bezoekers aantrekt. Vergeet ook niet dat SEO-optimalisatie nog altijd van groot belang is.

Sociale media blijven belangrijk

Ook de sociale media hebben een invloed op je positie in de Google-zoekresultaten. Blijf daarom gebruikmaken van je Google+-profiel. Op die manier toon je opnieuw je expertise en bewijs je dat je een betrouwbare bron bent. Heb je daarnaast al veel volgers op sociale media? Dan zullen anderen ook volgen. Doe ook een beroep op belangrijke personen in je sector. Delen zij jouw content? Dan stijgt je betrouwbaarheid meteen.

Executive Summary

Google Authorship bestaat niet meer, maar dat wil niet zeggen dat je je Google-account vaarwel moet zeggen. Betrouwbare bronnen die relevante content delen en actief zijn op de sociale media worden nog altijd beloond voor hun inspanningen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *