Een PR crash course voor de SEM-consultant

qm-pr-seo

Wat Search Engine Optimization met PR te maken heeft? Meer dan je zou denken! Wie, bijvoorbeeld, aan linkbuilding doet, gaat actief op zoek naar manieren om content te verspreiden om op die manier de relatie tussen bedrijf en doelpubliek te bevorderen. En dat is precies de definitie van public relations. Maar het is uiteraard niet alleen een kwestie van naamgeving. Een SEM-specialist die als PR-officer te werk gaat, heeft gewoon een streepje voor op de concurrentie. Want ook wie zich richt op het web maakt content voor mensen van vlees en bloed.

Om te beginnen even kijken naar de jobomschrijving van zowel de SEM-specialist als de PR-medewerker. Search Engine Marketing (SEM) heeft als doel een website zo zichtbaar mogelijk te maken op het internet zodat gebruikers de site vlot vinden. Public relations heeft als doel de relatie tussen publiek en bedrijf te verbeteren. Dat beide definities raakvlakken hebben zal niemand ontkennen. Een SEM-specialist en een PR-officer kunnen, met andere woorden, wel wat van elkaar opsteken.

Een efficiënt (online) PR-beleid verloopt meestal volgens het hieronder beschreven proces:

01/

Het doel bepalen

Het doel van PR is meestal: het bedrijf/product/dienst in een positief daglicht stellen. Met andere woorden: op een zodanige manier in de belangstelling komen die aansluit bij de business- en marketingdoelstellingen van het bedrijf.

De meerwaarde voor de SEM-consultant

Wie een website optimaliseert moet in de eerste plaats weten wat het doel is van die website. Wil je in de eerste plaats informatie verschaffen, moet de website vooral nieuwe klanten aantrekken of wil je je producten online aan de man brengen. Afhankelijk van je doel zal je website er anders gaan uitzien. Het grote verschil met PR is dat de doelen van SEO veel concreter zijn omdat de vruchten van je digitale marketinginspanningen over het algemeen heel meetbaar zijn, dankzij web analytics.

Afhankelijk van je doel zal je website er anders uitzien. Het grote verschil met PR is dat de doelen van SEO veel concreter zijn.

Click to tweet!

02/

Het doelpubliek bepalen

Het doelpubliek is sterk afhankelijk van de onderneming en het product of de dienst die aangeboden wordt. Richt je je op volwassenen, kinderen, mannen, vrouwen, gehuwd, single? Aan de hand van al die vragen wordt een profiel opgesteld waaraan de gemiddelde (potentiële) klant voldoet. De verdere strategie wordt aan de hand van dat profiel aangepast.

De meerwaarde voor de SEM-consultant

Naast het doel van de website moet je ook goed weten voor wie de website/sociale mediapagina bedoeld is. Uiteraard hangt dit nauw samen met het doel. Richt je je op jongeren, dan mag je website er, bijvoorbeeld, best flashy uitzien en ook de content wordt daarop afgesteld. Verkoop je online boeken voor academici, dan hou je je webshop best sober. Ook de SEM-consultant stelt best een profiel op van zijn publiek. Het uiteindelijke doel? Je publiek een website voorschotelen die volledig voldoet aan de verwachtingen (of nog beter: de verwachtingen overtreft).

03/

De boodschap en hoe ze verspreiden

Nu komt de boodschap centraal te staan. Hoe zorgen we ervoor dat wat we vertellen erin slaagt meer producten of diensten aan de man te brengen. Ook de manier waarop die boodschap verspreid moet worden komt in dit stadium van het PR-proces aan bod. Kopen we advertentieruimte in een krant, televisie, radio, … Als de marketingkanalen en de boodschap vast staan, wordt het tijd om een concrete lijst op te stellen van mediakanalen.

De meerwaarde voor de SEM-consultant

Ga je voor een blog, een website, een app, een webshop, een Facebookpagina, … ? Bepalen hoe je je boodschap gaat verspreiden is erg belangrijk. Hoe je de boodschap gaat verpakken is tevens van belang. Tone-of-voice en visuele stijl dienen elkaar te ondersteunen en consequent te worden toegepast. Zelfs binnen de verschillende sociale media is de toon verschillend. Zo communiceer je op Twitter anders dan op Facebook omdat de boodschappen op een andere manier ‘gescand’ worden.

Bepalen hoe je je boodschap verspreidt is erg belangrijk. Hoe je de boodschap verpakt, is ook van belang.

Click to tweet!

04/

Uitvoering

In de laatste stap ga je de aan de slag: persberichten worden opgesteld, reclamebureaus gecontacteerd en journalisten gecontacteerd. Daarbij is Twitter vandaag de dag een gedroomd medium. Elke PR-medewerker heeft de wereld aan zijn voeten liggen via Twitter. Werkelijk iedereen kan bereikt worden. Het is wel zaak om strategisch om te springen met die goudmijn.

De meerwaarde voor de SEM-consultant

De uitvoering van je denkwerk is uiteraard de belangrijkste stap. Het opstellen van een contentkalender, het schrijven van je blog, het plaatsen van video en andere content op je website, het onderhouden van je sociale mediapagina’s, … Het werk van een SEM-consultant omvat vele taken. Het is zaak om het overzicht te bewaren en je strategie consequent te volgen. Enkel op die manier kun je succesvol je business goals aan je online marketing goals koppelen.

Ga jij zelf ook op deze manier te werk? Prima! Pak jij het toch net iets anders aan als SEM-specialist? Laat het ons dan weten!

Executive Summary

Zowel public relations als search engine optimization zijn twee heel erg ruime begrippen. Toch hebben beide meer raakvlakken dan je wellicht op het eerste gezicht zou denken. Sterker nog: een SEM-consultant die zich laat leiden door een PR-strategie blijft de concurrenten een stap voor. Dit artikel laat je stap voor stap zien hoe je als SEO’er succesvol een PR-strategie kunt toepassen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *