De local SEO tactiek bij uitstek: een blog starten

Local SEO is erg interessant voor (kleine) bedrijven. Steeds meer bedrijven gebruiken dan ook verschillende local SEO tactieken om hoog te scoren in de zoekresultaten. Daardoor wordt het echter alsmaar moeilijker om je via local SEO te onderscheiden van je concurrenten. Een blog opstarten is dan de oplossing: je creëert unieke content waardoor je hoger scoort in de zoekresultaten, en je doet iets waar de meeste concurrenten zich niet bezig houden.

De ideale local seo tactiek - een blog opstartenWaarom een blog ideaal als local SEO taktiek

Veel bedrijven houden zich intussen bezig met local SEO. Ze optimaliseren hun website volgens de SEO regels, doen aan link building, updaten hun bedrijfsprofiel, zijn aanwezig op Google+ en hebben een Google Places account, moedigen customer reviews aan, enzovoort… Wat echter nog niet ingeburgerd is als local SEO tactiek is het opstarten van een blog. En laat dat nu net de manier bij uitstek zijn hoog te scoren in de lokale zoekresultaten.

Wat zijn de voordelen van een blog voor local SEO?

Een blog zorgt er in de eerste plaats voor dat je een meer geëngageerd publiek aantrekt dat bereid is tot interactie. Deze interactie zal er voor zorgen dat je website hoger scoort in de lokale zoekresultaten. Bovendien kan je zelf ook  comments van lezers beantwoorden en reageren op negatieve berichten. Via een blog kan je dus op een proactieve manier aan online reputatiemanagement doen.

Een blog geeft tevens de mogelijkheid om in te spelen op de media door te schrijven over nieuwsberichten die gerelateerd zijn op jouw bedrijfssector.

Met een blog creëer je bovendien steeds nieuwe en verfrissende content op je website, wat erg belangrijk is voor het Google algoritme dat de ranking van je website bepaalt. Daardoor kan je zowel in de algemene als in de lokale zoekresultaten beter scoren. Je wordt op die manier gezien door een grotere groep mensen waardoor je een grotere afzetmarkt voor je producten creëert.

Tenslotte is een blog ideaal om interessante content te voorzien op sociale mediaplatformen, zoals Twitter, Facebook, Google+, etc. Met een blog kan je één centrale plaats voor je content creëren om van daaruit via de juiste social media deze content te delen.

Tips om een goede blog voor local SEO te creëren

Vooraleer je begint met het schrijven van blogberichten doe je best een goed zoekwoorden onderzoek, zodat je relevante artikels kan posten met de juiste zoekwoordcombinaties. Vergeet ook niet om je titels, tussentitels en URL’s op te stellen met de populairste zoekwoorden.

Zorg ervoor dat lezers kunnen zien wie het desbetreffende blogbericht geschreven heeft. Auteurspagina’s zijn daarvoor bijvoorbeeld ideaal. Lezers hebben immers meer vertrouwen in de inhoud van een artikel als ze een gezicht kunnen plakken op de schrijver.

Post regelmatig nieuwe blogberichten. Één artikel per dag is ideaal, maar kan veel extra werk opleveren voor je bedrijf. Een gemiddelde van één blogartikel per week kan volstaan, afhankelijk van je bedrijfssector. Minstens even belangrijk is dat je artikels interessant om te lezen zijn en voldoende gevarieerd blijven. Kortere blogartikels over lokale aangelegenheden zullen het meest renderen.

Maak tenslotte een contentkalender waarin je de volgorde van je blogartikels plant. Aan de hand van een contentkalender kan je tevens inspelen op de seizoenen en bijvoorbeeld artikels over speciale kortingsacties, feestdagen, bepaalde producten, etc. goed inplannen.

Executive Summary

Een blog opstarten is sterke local SEO tactiek
Met een blog creëer je immers wekelijks unieke content en doe je iets wat je concurrenten niet doen, waardoor je hoger scoort in de lokale zoekresultaten

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *