De link tussen social advertising en SEO

advertising-seo

Facebooks Website Custom Audiences en Twitters Tailored Audiences laten je toe om meer gerichte advertisingcampagnes op sociale media op te zetten. Het rechtstreekse voordeel daarvan mag duidelijk zijn: je spreekt een publiek aan dat wellicht een grote interesse heeft voor je website. Maar social advertising heeft nog een tweede, minder voor de hand liggend voordeel: je verbetert er ook je SEO-score mee.

Social en SEO: een verstandshuwelijk

Zie social advertising en SEO als communicerende vaten. Zet je (gericht!) in op je zichtbaarheid in sociale media, dan vaart je SEO-score daar wel bij. Want je scoort op drie punten:

  • Traffic: via je sociale advertenties lok je bezoekers vanuit Facebook of Twitter naar jouw website. Meer trafiek? Punten van Google.
  • Shares: goede content wordt gedeeld. Kom je met een sterke advertentie? Dan verspreidt die zichzelf. Jij hoeft enkel nog de leads op te pikken. Bovendien speelt ook Google in op je sociale populariteit.
  • Links: je nieuwe leads genereren spontaan linkverkeer. Tenminste – we zeggen het nog eens – als je content dat waard is. Blijf je op de vlakte of is je content ondermaats? Dan valt het hele kaartenhuisje in duigen. Weg leads. Weg trafiek. En … weg SEO-strategie.

Richt je pijlen op een publiek waarvan je al wéét dat ze in jou geïnteresseerd zijn.

Click to tweet!

Social advertising: hoe werkt het?

Facebook

Werk je nog niet met Website Custom Audiences? Begin er dan toch maar aan – nu meteen. Want met custom audiences richt je je pijlen op een publiek waarvan je al wéét dat ze in jou geïnteresseerd zijn. Je vraagt Facebook bijvoorbeeld om een specifieke advertentie te tonen aan mensen die jouw website bezocht hebben. Of je gaat specifieker: mensen die in jouw webshop een item toegevoegd hebben aan hun winkelwagentje, maar uiteindelijk niet tot de aankoop overgingen. Of mensen die zich onlangs hebben ingeschreven op jouw nieuwsbrief.

Twitter

Na het lichtende voorbeeld van Facebook kon Twitter natuurlijk niet achterblijven. Met Tailored Audiences bereik je dus min of meer hetzelfde als met Facebooks custom audiences. De tool geeft je trouwens ook de mogelijkheid om je te concentreren op lookalike audiences: gebruikers die een vergelijkbaar profiel hebben met jouw andere tailored audiences.

SEO-scoren in je slaap

Ziedaar de heilige graal van de SEO: gebruikers die hun interesse in jou al getoond hebben, voor jou aan het werk zetten. Al die bedrijvigheid op Facebook en Twitter haalt meer leads dan ooit naar je website, waar je prompt klanten van hen maakt. En ook het feit dat je website prachtprestaties levert, gaat niet onopgemerkt voorbij aan Google. Waar wacht je nog op?

Executive Summary

Social advertising heeft een duidelijk rechtstreeks voordeel: je toont je potentiële klanten advertenties waarop ze sneller geneigd zijn te reageren. Maar ook onrechtstreeks is het nuttig, want door het verkeer dat je creëert, verbeter je je SEO.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *