Commotie rond effect van Google +1’s op SEO

Mensen die bezig zijn met SEO hebben allemaal hun eigen theorie van wat werkt en wat niet werkt. Dat is het gevolg van het beleid van Google, dat maar heel weinig lost omtrent het waarheidsgehalte van sommige theorieën. Af en toe post SEO-goeroe Matt Cutts een video die webmasters meer inzicht moet geven in de werking van het algoritme, maar vaak veroorzaken deze video’s meer verwarring dan duidelijkheid, en iedereen interpreteert deze informatie op zijn eigen manier.

Tweejaarlijkse studie van SEOmoz

Vooral SEOmoz verricht veel onderzoek naar de werking van SEO. In een blogpost lichten ze een nieuwe tweejaarlijkse studie toe, die significant veel waarde zou toedichten aan Google +1’s. Na Page Authority zouden Google +1’s zelfs het meest belang hebben, en daarmee zou het andere bekende SEO-factoren, zoals het aantal links, het aantal likes en shares op Facebook en de zoekwoorddichtheid, achter zich laten.

SEOmoz kwam op deze verrassende uitkomst door de correlatie tussen de verschillende factoren en de zoekresultaten te onderzoeken. Het resultaat was verrassend, aangezien Google +1’s dit jaar voor het eerst werden opgenomen in de studie.

De studie van SEOmoz kwam daarmee tot dezelfde conclusie als andere studies, zoals bijvoorbeeld die van SearchMetrics. De bevindingen van SEOmoz deden in ieder geval heel wat stof opwaaien, en stilaan groeide het geloof dat Google +1’s wel degelijk een onderschat effect hebben op zoekresultaten.

Google weerlegt de resultaten

Vaak laat Google zelf dit soort discussies aan zich voorbijgaan, maar niet deze keer. Matt Cutts zelf was er snel bij om de resultaten van de studie te ontkennen. Hij deed dit op een nogal fijne manier, door subtiel te verwijzen naar een blogpost van SEOmoz zelf uit 2011, waarin ze stellen dat Facebook shares de hoogste correlatie hebben met zoekresultaten.

Cutts hamert er nog eens op dat het niet de Facebook shares en de Google +1’s zijn die een ranking factor vormen. Ze zijn daarentegen wel het gevolg van goede en interessante content, wat wel een ranking factor is. Dat goede content voor zowel een hogere ranking als meer shares en +1’s zorgen, leidt tot verwarring.

Executive Summary

Effect van Google +1’s op SEO
Volgens een tweejaarlijkse studie van SEOmoz zou er een hoge correlatie bestaan tussen zoekresultaten en het aantal Google +1’s. Google weerlegt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *