Waarom Google Authorship een stuk selectiever wordt

qm-author

Het lijkt erop dat de voorwaarden voor Google Authorship – de vertrouwen opwekkende foto’s en snippets van auteurs in de zoekresultaten – heel wat strenger worden. Ze verdwijnen niet, verre van zelfs, maar Google toont alleen nog de meest relevante. Maar wat betekent dit nu juist?

Google Authorship in een notendop

Google Authorship is in feite een digitale handtekening. Iedereen met een Google+-account kan een snippet code aan zijn of haar artikel toevoegen, waardoor er een foto naast verschijnt in de zoekresultaten. Een algoritme beoordeelt ook de kwaliteit van je content en de autoriteitsscore van de personen die je content delen en kent op basis daarvan ook een iets hogere of lagere ranking toe. Afhankelijk van de relevantie natuurlijk. Het idee? “De content van een erkende auteur is kwalitatiever dan die van een anonieme,” aldus Matt Cutts van Google.

Google Authorship

Google Hummingbird en de toekomst van Authorship

Sinds december is het al aan de gang: een kwart minder vertoningen van Authorship foto’s en snippets. Dankzij het nieuwe Hummingbird algoritme is Google veel beter in staat om concepten en onderwerpen te categoriseren. Google kan daardoor beter dan ooit uitmaken of je een ‘expert’ bent in je vakgebied. Dat een kwart van de snippets nu verdwijnt, is daar een direct gevolg van. Google Authorship was nooit bedoeld voor iedereen. Op korte termijn deed je er misschien SEO-voordeel mee, maar alleen de echte experts blijven er baat bij hebben.

De content van een erkende auteur is kwalitatiever dan die van een anonieme.

Click to tweet!

Authorship en brand content marketing

Google Authorship draait helemaal om de ‘vermenselijking’ van content. Hoewel het publiceren van content onder je merkparaplu voor veel bedrijven een reflex is, druist het in tegen het principe van Authorship. Internetgebruikers zijn namelijk op zoek naar mensen, niet zozeer naar merken. Een merk dat constant wordt geassocieerd met kwalitatieve content, zal hier op termijn zeker voordeel van ondervinden. De kracht van synergie mag dan ook zeker niet onderschat geworden.

Je Authority Rank beïnvloeden: het kan!

Je Authority Rank verliezen is eenvoudiger dan hem verhogen, maar ook dat laatste is mogelijk. Het is in elk geval geen ‘easy-fix’: je moet constant blijven schrijven en relevante content publiceren. Auteurs die echt een go-to bron worden, maken zo meer kans om geboost te worden in de zoekresultaten.

Met de onderstaande tips kom je al een heel eind:

  • Schrijf diepgaande en ‘verse’ content.
  • Omarm Google+. Google shares en +1’s, het aantal Google+ kringen waarin je zit en het engagementniveau op je Google+-pagina beïnvloeden in grote mate je Author Rank.
  • Ga connecties aan met andere experts en probeer je content geplaatst te krijgen op websites met een hoge ranking.
  • Engageer je lezers. Comments tonen Google dat je content ‘leeft’.
  • Ook je aanwezigheid op Twitter, Facebook, LinkedIn en Slideshare ontgaat Google niet.

Met een snippet code kwam je er misschien een tijdje, maar dat is nu voorbij. Het draait allemaal om relevante artikels, op de juiste websites, die druk gedeeld en becommentarieerd worden. Liefst van al door influencers. Was dit al je strategie? Dan hoef je je nergens zorgen over maken.

Executive Summary

Google Authorship – een digitale handtekening die bestaat uit een foto en snippet – wordt in de toekomst selectiever getoond. Het nieuwe algortime Hummingbird laat Google beter toe om te kijken of je écht een expert bent. Authorship levert dus niet meer voor iedereen voordeel op.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *