Advanced keyword research – optimalisatie van search & ads

Google is nog steeds een redelijk domme zoekmachine. Tenzij je exact de keywords uit een zoekopdracht op je site hebt staan zal je waarschijnlijk niet gevonden worden. Grondig onderzoek is dan ook de basis van zowel SEO als SEA. De start voor het vinden van goede keywords is redelijk goed bekend, voor velen is dat het Google keyword tool. Maar je kan nog dieper gaan in de zoekwoorden die op je site of in je AdWords campagne moeten komen dan de meesten denken.

Advanced keyword research – let’s goKeyword research

Stel je hebt al de voor de hand liggende termen voor je site verzameld en hebt met het keyword tool de specifieke termen gerelateerd aan deze woorden opgenomen. Je hebt ze zelfs geoptimaliseerd en je scoort goed! Is dit dat het einde van je SEO/SEA traject? Je kan uitbreiden door aan linkbuilding te doen voor SEO of je budgetten en CPC’s fine tunen in AdWords, maar er zijn altijd nog meer keywords waarvoor je kan en waarschijnlijk wilt scoren.

Wat doet de concurrentie

Een goede plaats om te beginnen zijn natuurlijk de sites die met je concurreren. Je kan al hun pagina’s beginnen doorzoeken met een site commando en je ziet snel welke keywords ze belangrijk vinden, deze staan uiteraard in de titels en meta descriptions. Je kan ook met een tool zoals de plug-in meta SEO inspector voor Chrome rustig door de sites browsen.

Dit is echter verre van efficiënt, daarom biedt Google een veel snellere optie in zijn keyword tool. In plaats van een woord in te voeren geef je in het vakje eronder een website in. Je krijgt meteen een overzicht van alle termen die op de site staan met het aantal zoekopdrachten per maand.

Zoek op synoniemen

Hoewel we zeiden dat Google best dom is, kan je er wel veel mee als je het juist vraagt. Het “site:” commando is één voorbeeld, maar je kan ook zoeken op een keyword met een tilde ~. Op deze manier vraag je Google om te zoeken op een keyword en zijn synoniemen. Een goede manier om relevante termen te vinden die je anders misschien over het hoofd zou zien dus.

Spreek nieuwe markten aan

Een andere mogelijkheid is om verder te gaan dan keywords die direct aan een verkoop gelinkt zijn. Door ook zoekwoorden toe te voegen die op basis van context relevant zijn voor je markt. Stel je verkoopt groenten en fruit online, dan kan je ook gerechten toevoegen als landingspagina waarbij je een recept geeft en tegelijk de link naar je producten kan leggen. Voor SEA is dit soms moeilijker, maar het kan conversies opleveren die anders je site nooit gevonden zouden hebben!

Geschiedenis in Google Analytics en AdWords

Uiteraard biedt je geschiedenis ook belangrijke informatie voor de optimalisatie van je site. In Google Analytics kan je zien voor welke woorden je gevonden wordt, maar met de tab search engine optmisation in het onderdeel verkeersbronnen kan je ook zien voor welke termen je getoond wordt en op welke gemiddelde positie. Hier kan je mogelijk wel enkele termen vinden waarvoor je nog niet goed genoeg scoort.

Ook voor Google AdWords kan je kijken naar de specifieke termen waarvoor brede keywords en woordgroepen gevonden worden. Dit doe je door de relevante keywords aan te duiden en bovenaan op zoekwoorddetails te klikken. Deze keywords kan je toevoegen als exacte term voor een betere campagne of net uitsluiten als negatief om zo minder relevante termen te vermijden.

Keyword research

Het belangrijkste te onthouden bij keyword research is dat je noot klaar bent, het kan altijd beter met je bestaande keywords of door  nieuwe markten aan te spreken!

Executive Summary

Advanced keyword research
Goede SEM start en groeit met grondig onderzoek op vlak van zoektermen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *