404 pagina best practices

404-300x225Hoe goed je als webmaster je best ook doet, er zullen altijd bezoekers op een 404 pagina terecht komen, al was het maar omdat ze de url van je website verkeerd intypen. Webmasters en web marketeers beschouwen het vaak als een technisch probleem, zonder er verder bij na te denken. Nochtans verdient een 404 pagina de nodige aandacht: een slechte 404 pagina kan een behoorlijk negatieve invloed hebben op je website! Geef je 404 pagina dus de aandacht die ze verdient, je kan daarbij deze best practices volgen:

Hou de schade beperkt

Je hebt niet altijd controle over de pagina’s waar je bezoekers op terecht komen. Een gebruiker kan een verkeerde url intypen, of een andere website kan een foute link naar jou website plaatsen. Die gebruikers kan je opvangen met een goede 404 pagina. Waar je echter wél controle over hebt, dat zijn je eigen, interne links. Beperk de schade, en zorg ervoor dat er geen enkele foute, interne link op je eigen website staat!

Er bestaan verschillende browser plugins, die op een pagina alle links kunnen nagaan op fouten. Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je pagina per pagina van je website moet nagaan. Gaat het om een WordPress website, dan bestaan er ook plugins die automatisch 404 pagina’s opsporen en je op de hoogte brengen via e-mail. Maar de beste oplossing voor het opsporen van interne 404 links is waarschijnlijk Google Webmaster Tools: als je in de lijst met 404’s een link aanklikt, dan zie je bovenaan ‘met links vanaf’ staan. Op die manier kan je steeds de bron van je 404 pagina’s achterhalen.

Hou de schade beperkt, en vermijd te allen tijde foute, interne links.

Een 404 pagina of een 301 redirect?

Interne foute links kan je vermijden, maar over de url die je bezoekers intypen of de externe links naar je website heb je weinig tot geen controle. Webmaster en SEO professionals zijn vaak geneigd om die 404 pagina’s om te leiden naar de homepagina met een 301 redirect. In de meeste gevallen is dat echter af te raden: als een bezoeker verwacht op een bepaalde pagina terecht te komen, en vervolgens op de homepagina terecht komt, dan brengt dat alleen maar frustratie met zich mee, waardoor je bezoeker ook meteen weer weg is! Het is in dat geval beter om een goede 404 pagina te tonen.

Een goede 404 pagina maken

Een goede 404 pagina steunt op volgende 3 principes:

  • Uiterlijk: idealiter ziet een 404 pagina er hetzelfde uit als de rest van je website, met hetzelfde design en met dezelfde functionaliteit als de rest van je website.
  • Content: net als elke andere pagina, moet de content op je 404 pagina goed en in de juiste tone of voice zijn. Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat bezoekers op je website blijven en de gewenste actie ondernemen.
  • Help je bezoekers: vertel je bezoekers wat ze moeten doen met een goede call to action. Help ze bij het vinden van wat ze zoeken, met een zoekveld en de meest relevante links. Of, leid je bezoekers af met een grappige en leuke 404 pagina.

404-venn

Een 404 pagina is steeds het gevolg van een fout, die gemaakt is door de bezoeker, door jou of door een andere webmaster. Maak van die fout iets positiefs, door een goede 404 pagina te creëren. Je mag daarbij trouwens gerust wat humor en creativiteit gebruiken! Laat je alvast inspireren door deze fantastische 404 pagina’s.

Executive Summary

strong>404 pagina best practices
Je kan niet vermijden dat sommige bezoekers van je website op een 404 pagina terecht komen. Maak daar iets positiefs van met een goede en leuke 404 pagina!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *