4 tips die je conversies de hoogte in jagen

conversie verhogen webshop website

Internet marketing draait om ROI. De tijd, energie en centen die je investeert, moeten uiteraard iets opbrengen. Conversies vormen de ideale methode om de return te meten. Een online aankoop in je webshop, een offerteaanvraag, een inschrijving voor de nieuwsbrief,… Concrete resultaten maken je investeringen tastbaar. Hoe werk je conversies in de hand en waarop moet je letten? Wij zetten 4 tips op een rijtje!

01/

Boezem vertrouwen in

Met (potentiële) klanten moet je een vertrouwensband opbouwen. Zodra ze je site bezoeken, moet je er alles aan doen om die ambitie zo snel mogelijk waar te maken. Hoe maak je dat concreet? Veiligheidsicoontjes (bijvoorbeeld met betrekking tot betalingsmethodes) boezemen vertrouwen in, net zoals klantengetuigenissen en garantiebewijzen. Uiteraard moet je die beloftes ook nakomen, want anders blijven je klanten je niet trouw.

02/

Maak duidelijk wat je van klanten verwacht

Verwarring is dodelijk. Als het voor je bezoekers niet duidelijk is wat ze moeten doen, haken ze af. Keep it simple and clear, is hier het ideale motto. Met korte headers of duidelijke call to action buttons worden je boodschappen kristalhelder. En zo geef je je bezoekers een tastbare houvast die ze maar al te graag gebruiken. Het is geen toeval dat webshops die aan dit criterium voldoen, goed scoren. Coolblue en bol.com zijn daar perfecte voorbeelden van.

Als het voor je bezoekers niet duidelijk is wat ze moeten doen, haken ze af. Keep it simple and clear, is hier het ideale motto.

Click to tweet!

03/

Gebruiksvriendelijke websites

Gebruiksvriendelijkheid! Iedereen heeft er de mond van vol, maar (te) weinig websites slagen erin om die ambitie in de praktijk om te zetten. Wanneer je irritatie opwekt, zijn mensen onherroepelijk weg! Test je website uitvoerig en laat andere mensen hetzelfde doen. Een duidelijke navigatie, breadcrumbs, instructies, buttons,… Een uitstekende website zit intuïtief in elkaar en dat uit zich in leads en conversies (zeker voor webshops is dit een prioriteit!). Verlies ook het kleurengebruik niet uit het oog. En zorg ervoor dat je bezoekers de info waarnaar ze op zoek zijn zo snel mogelijk vinden. Het gaat letterlijk over seconden om je doelpubliek bij de lurven te grijpen.

04/

Overdaad schaadt

Trop is te veel en te veel is trop! Als je site te druk is en te veel aandachtstrekkers bevat, wordt het een kakofonie en haken bezoekers af. Creëer rust en zorg ervoor dat je bezoekers de actie ondernemen die je voor ogen hebt. Focus op conversies en zoek het juiste evenwicht tussen een aantrekkelijk design en de vooropgestelde doelstellingen: niet chaotisch, maar zeker niet saai!

Tot slot nog een evidente maar oh zo belangrijke tip: een snelle website is een absolute noodzaak. Niemand houdt van wachten!

Executive Summary

Een offerteaanvraag, een online aankoop, een registratie voor een event,… Conversies zijn de ideale manier om de return van je internet marketingacties te meten. Hoe doe je dat concreet en waarop moet je letten?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *