Niet clicks, maar impressies verhogen merkvertrouwen en aankopen

Al ooit gehoord van de ‘no-click attributie analyse’?  iProspect onderzocht, in samenwerking met comScore, het ware effect van alle digitale mediakanalen en het effect van branding op de aankooppaden van consumenten. Voor de marketeers die de no-click attributie analyse nog niet kennen, wordt het tijd dat ze zich erin verdiepen.

Het onderzoek dekte organische zoekimpressies, betaalde search impressies, online display advertentie-impressies en alle combinaties daarvan. Er werden in totaal 15 merken in 5 verschillende industrieën (retail, verzekeringen, banken/financiële diensten, software en hotels) onderzocht.

De studie onthult dat simpelweg de blootstelling aan advertentie-impressies de merkherkenning stimuleert en aankoopgedrag aanstuurt, zelfs wanneer gebruikers niet op de advertenties klikken. Bovendien verdubbelt het zien van een online advertentie de kans dat internetgebruikers een website zullen bezoeken in de toekomst. De studie meette vier belangrijke statistieken: het verkiezen van een merk, kans op het maken van een aankoop, kans op het bezoeken van een website en merkvertrouwen.

De belangrijkste bevindingen:

  • Paid search is het digitale mediatype dat het meeste impact heeft op het verkiezen van een merk, zowel geïsoleerd (28%) als in combinatie met organische search (40%)
  • De combinatie van organische en paid search impressies versterken het merkvertrouwen met in totaal 50%.

De meest interessante bevindingen illustreren daarentegen specifieke gedragingen binnen de marktsectoren:

  • Retail: online display advertising draagt vijf keer meer bij in de stijging van de kans op het bezoeken van een website voor de retailsector dan het in het algemeen doet. Het geïmpliceerde gedrag hier is dat consumenten echt de keuze willen tussen verschillende shoppingbestemmingen maar het bewijs moeten zien van een actief groeiend bedrijf
  • Software: organische search impressies stimuleren de kans op het bezoeken van een website (37%) en de kans op het aankopen van een softwareproduct (30%). Het geïmpliceerde gedrag lijkt aan te tonen dat gebruikers zoeken naar signalen van vertrouwen – waar ‘inbound links’ impliceren dat het een te vertrouwen merk is
  • Banken & Financiël Diensten: combinative van organische search en online display impressies produceert een stijging van 44% in merkvertrouwen. Nogmaals, organische search lijkt gebruikers te voorzien van waardevolle signalen van vertrouwen terwijl online display advertising aantoont dat het bedrijf actief groeit en dus nog betrouwbaarder is
  • Verzekeringen: organische search impressies produceert een stijging van 150% in de kans tot aankoop. Dit suggereert dat terwijl aggregators blootstelling creëren, verzekeringmerken meer aankoopintenties kunnen genereren door hun eigen goed geoptimaliseerde website te hebben
  • Hotel: de combinatie van organische search resultaten en display impressies creëert een stijging van 144% in de aankoopkans. Net zoals bij de verzekeringsindustrie, voorzien aggregators gebruikers van keuze, maar ze kwalificeren hun beslissingen ook op de prestaties van hotelmerken in de zoekresultaten en hun prestaties verspreid over de verschillende mediakanalen.

De bevindingen besproken in dit artikel zijn slechts een samenvatting van de white paper die iProspects gepubliceerd heeft. De meest belangrijke bevinding is waarschijnlijk dat iedere markt zich anders gedraagt en dat in bijna alle gevallen organische search de betrouwbaarheid van sites die adverteren versterkt. Anderzijds genereert adverteren meer onderscheidend vermogen en erkenning binnenin organische resultaten. Terwijl ‘sociale-media-vermeldingen’ en mobiele impressies niet opgenomen werden in deze studie, lijkt het aannemelijk dat ook deze het verkiezen van een merk verbeteren alsook de kans op bezoeken van en de kans op aankopen op jouw website.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *