Google AdWords Studie: standaard- of versnelde weergave van advertenties?

google-adwordsWanneer je een AdWords-account hebt met een gelimiteerd budget, staat de zoekmarketeer altijd voor dezelfde vraag: “hoe geef ik mijn advertenties het efficiëntst weer?” Google AdWords biedt twee mogelijkheden: versnelde of standaardweergave. Deze instelling beïnvloedt hoe snel je advertenties vertoond worden doorheen de dag, van 00:01u. ‘s morgens tot 23:59u. Maar welke van de twee is nu het best?

Beide instellingen hebben hun nadelen: je advertentieweergave instellen op versneld zou je dagelijks budget snel kunnen opgebruiken zodat er ’s avonds geen advertenties meer vertoond worden op het moment dat mensen thuis zijn en dus aan het surfen zijn. Je advertentieweergave instellen op standaard zou ervoor kunnen zorgen dat je klanten vroeger op de dag misloopt. Vergeet niet dat ook je budget bepaald hoe vaak je advertenties gezien worden.

Standaardweergave is de standaard voor alle campagnes. Om deze instelling te vinden, moet je een campagne selecteren, op de ‘Settings’-tab klikken en naar beneden scrollen naar ‘Bidding and Budgeting.’

Het accountteam van The Search Agency beslistte om de impact van een standaard of versnelde weergave op de prestaties te testen. De campagne liep met een vast dagbudget van $2.000 gedurende 14 dagen met versnelde weergave en werd daarna veranderd naar standaardweergave, uiteraard ook voor 14 dagen. De campagne werd niet beïnvloedt door marketing van buitenaf of door seizoensgebondenheid.

In de tabel hieronder vindt u de algemene resultaten: Versneld_standaardweergave

Voor deze campagne had de overgang van versnelde weergave naar standaardweergave een positieve impact op de prestaties:

versnelde_standaardweergave_adwords

  • Totaal impressies gedaald met 21%
  • Clicks gestegen met 1%
  • CTR gestegen met 27%
  • Totale kost gedaald met 11%
  • CPC gedaald met 11%
  • Conversies gestegen met 18%
  • Conversie rate gestegen met 17%
  • CPA gedaald met 24%

De volgende vraag die gesteld werd, was “Op welk uur van de dag verschijnen onze advertenties naargelang de verschillende instellingen” en “Wanneer sluit de campagne af door het budget dat volledig gespendeerd is?” De resultaten daarvan ziet u hieronder:

versnelde_standaardweergave_Adwords

De data hierboven toont duidelijk de verschillen tussen ‘versneld’ en ‘standaard’. Bij de versnelde weergave zie je dat het budget rapper op is en dat de vertoning ongelijk verdeeld is waardoor dus een heel deel impressies misgelopen worden. Bij de standaardweergave zijn de vertoningen gelijk verdeeld over de hele dag en is de campagne ook de hele dag live geweest.

De tests van The Search Agent tonen dat, in dit geval, standaardweergave veel beter presteert voor alle statistieken dan versnelde weergave. Sommige zoekmarketeers daarentegen geloven sterk in een versnelde weergave en in sommige gevallen – promoties met een gelimiteerde looptijd – werkt het ook beter. Maar uiteraard is het aan ieder voor zich om uit te maken welke weergave het best werkt en waarschijnlijk verschilt dat van campagne tot campagne.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *