ZMB @ DMF -Interview met RovingBird

De naam klinkt u misschien (nog) niet zo bekend in de oren, maar RovingBird is een Belgisch bedrijf dat softwareontwikkeling op maat aanbiedt voor mobile devices. Wij spraken op Digital Marketing First met Luk Dhondt, product manager bij RovingBird.

Rovingbird interview

Wat maakt volgens jullie een goede geslaagde app?

Wat heel belangrijk is wanneer we apps ontwikkelen voor klanten, is dat we vertrekken vanuit de gedachte ‘less is more’. Uiteindelijk moet de klant duidelijk in gedachte hebben “wat is de specifieke functie die ik met mijn app wil bieden” en daaruit vertrekken wij dan.  We zien al te vaak dat bedrijven naar een soort portaal app willen gaan die een ‘one app fits all’ is. En wij geloven dat het beter is dat om met je app telkens  1 specifiek onderdeel te adresseren.

Welke marketingwaarde is er volgens jullie gekoppeld aan mobiele apps?

We zien uiteraard dat de marketingwaarde van mobiele apps niet te onderschatten is. Als we de groeicurve zien vanaf de release van de iPhone in 2007 tot nu en de andere platformen die erbij kwamen, dan is dat fenomenaal. De kracht die marketing via mobiele apps heeft, is ook aan het toenemen omdat we allemaal mensen bereiken die veel interactiever bezig zijn met het toestel.

Zijn er veel Belgische bedrijven mee bezig? En in tegenstelling tot NL bedrijven?

Als we kijken in de Belgische markt is het aantal bedrijven dat op dat vlak actief is veel beperkter dan in Nederland, in Nederland is die veel groter. Ik denk niet dat er veel bedrijven zijn zoals het onze en die op dezelfde manier werken zoals wij. Wij werken als volgt: We gaan in veel gevallen niet rechtstreeks ontwikkelen voor de klant, maar daar zit meestal nog een andere partij tussen, een marketingbureau of agency. Eigenlijk is dat een soort buffer tussen ons en de klant en dan gaan wij in samenspraak met de klant en het agency zien wat de gewenste functionaliteiten zullen zijn en worden er mock-ups gecreëerd. Wij zorgen in die samenwerking dan vooral voor de uitvoering van de technische kant. Ik geloof dat er in België niet zoveel bedrijven op die manier werken. Dat is ook zeer succesvol voor ons gebleken en onze toekomstplannen zetten zich dan ook voort op die piste.

Wat brengt de toekomst voor jullie? Enkele van de meest opmerkelijke (toekomstige) trends?

Meest opmerkelijke trend is dat naast de mobiele apps voor telefoons, we nu meer en meer de vraag krijgen van bedrijven voor apps voor de iPad. De iPad markt staat nog altijd gelijk aan de tablet markt, dat kan niemand ontkennen. Als wij de vraag krijgen of wij oplossingen hebben voor  de Samsung Galaxy Tab bijvoorbeeld, dan zou dat zeker gaan in theorie, maar in de praktijk moet je zien dat er vandaag eigenlijk maar 1 soort tablet is die in de markt gebruikt wordt. We zien enorm veel vraag daar om custom toepassingen in bedrijven te gaan implementeren.

Zijn er nog andere interessante ontwikkelingen binnen RovingBird?

Binnen een andere afdeling van het bedrijf (Twixl Media) hebben we Twixl Publisher ontwikkeld.
Dit is een oplossing om branded content op een gemakkelijke manier in de markt te gaan plaatsen. Twixl Publisher laat u toe om via Adobe Indesign een design te gaan creëren en daar interactiviteit aan toe te voegen. Hier zien we dat er vooral bij agencies enorm veel interesse is.  Omdat zij niet geneigd zijn om in duurdere producten zoals een Woodwing of Adobe’s eigen digital publishing oplossing te stappen. Wij bieden een lagere kost-, maar even goede kwaliteit oplossing aan.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *