Target je doelpubliek | Kijk verder dan keywords

Google-Adwords

sea-targetingEen SEA-campagne is opgebouwd uit campagnes, advertentiegroepen en natuurlijk keywords. Met de juiste keywords probeer je je campagnes zo goed mogelijk af te stemmen op je doelpubliek. Maar dat is lang niet meer voldoende. Je moet een stap verder gaan en zoveel mogelijk informatie over je doelpubliek trachten te achterhalen. Op die manier kan je je campagnes doelgericht targeten en zullen die veel meer return opleveren. Maar hoe doe je dat precies?

Keywords zijn maar een start

Stel dat je een bedrijf hebt dat zonnepanelen verkoopt en je adverteert op het zoekwoord ‘zonnepanelen’. Als iemand op dat woord via Google invoert, kan die persoon op zoek zijn naar allerlei soorten informatie: wil hij zonnepanelen kopen, technische info over het product, verschillende soorten vergelijken,…

Dit soort algemene zoekwoorden zijn een begin, maar niet genoeg om doelgericht de juiste mensen te bereiken die echt geïnteresseerd zijn om je product te kopen.

Target Audiences kiezen

Naast keywords is het belangrijk om een aantal targeting criteria te bepalen. Daarmee creëer je kleinere groepen, baken je de reikwijdte van je campagne af en gaat het rendement van je SEA-campagnes de hoogte in. Voorbeelden zijn locatie (plaatsen of regio’s waar je wel en niet levert) en
dagen of tijdstippen (wanneer is je winkel open).

Zijn er mensen die mobiel zoeken in de buurt van je winkel? Zij vormen een interessant doelpubliek en de openingsuren van je winkel zijn dan ook heel relevant voor hen. Voor personen die in de toekomst willen bestellen, zijn openingsuren dan weer niet relevant (maar prijzen dan weer wel).

Biedingen en CTR’ssea-conversieratio

De volgende stap bestaat erin om je biedingen op deze criteria af te stemmen. Er zijn verschillende conversieratio’s waarvoor andere biedingen van toepassing zijn. Hou altijd je business in het achterhoofd bij het opstellen van campagnes en het bepalen van keywords en targeting audiences!

Deze manier van werken wordt in de toekomst alleen maar belangrijker. Elk stukje informatie voegt iets toe aan wat je over je doelpubliek weet en kan je gebruiken om doeltreffender te targeten!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *