Staat SEA ook voor Seizoensgebonden Efficiënt Adverteren?

qm-seizoen-ads

Seizoensgebondenheid is vaak van toepassing op blogs. De seizoenen zijn namelijk een gemakkelijke ‘kapstok’ om blogberichten aan op te hangen. Zo schrijven we in de zomer bijvoorbeeld over bikini’s en zonnecrème, terwijl in de winter onderwerpen zoals snowboarden en sneeuwkettingen populair zijn. Maar wist je al dat ook SEA-campagnes baat hebben bij een seizoensgebonden insteek?

Seizoensgebondenheid en SEA

Gaan SEA en seizoensgebondenheid samen? Het antwoord is volmondig ja. Bij advertenties voor SEA (search engine advertising) is relevantie namelijk het belangrijkste. Uiteraard stel je je advertenties zo op dat ze relevant zijn voor het keyword waarnaar gezocht wordt, de noden van de gebruiker en je producten en diensten. Ook de landingspagina moet relevant zijn.

Bij elke SEA campagne is relevantie van cruciaal belang

Nog meer relevantie toevoegen? Dat doe je door ook relevant te zijn voor het seizoen. Op die manier doe je je advertenties extra opvallen in de massa, wat erg belangrijk is voor betere SEA-resultaten.

Uiteraard zijn sommige producten en diensten in bepaalde periodes van het jaar relevanter dan andere. Aarzel dus niet om in jouw topperiodes seizoensgebonden advertenties te schrijven en eventueel ook je SEA-budget te verhogen.

Inspiratie voor je advertentiecampagnes

Weinig inspiratie om seizoensgebondenheid te benutten voor advertenties van jouw bedrijf? Wat dacht je van goede voornemens met Nieuwjaar, vrolijke kleuren voor in de lente, cadeaus voor Vader- en Moederdag en communiefeesten? Deze algemene thema’s kunnen gebruikt worden voor een brede waaier aan producten en diensten. Ook kan je bijvoorbeeld in januari inspelen op de goede voornemens en in de zomer op de nood om buiten te zijn of op reis te gaan. Ken je specifiekere (feest)dagen of periodes en originelere manieren om jouw producten positief te laten opvallen? Zeker doen!

Vroege lente? Adverteer online al je zomerproducten terwijl je offline concurrenten nog affiches met sneeuw tonen

Vind de juiste keywords en periodes

Is het niet zo duidelijk in welk seizoen of tijdens welke periodes jouw producten populair zijn? Dan is het tijd om Google Trends te ontdekken! Met behulp van deze handige tool kan je per keyword opzoeken in welke maanden het vaker gezocht wordt. Deze informatie ga je natuurlijk gebruiken om betere advertentiecampagnes op te zetten.

In Google Analytics kan je de data van je eigen website eenvoudig analyseren. Door te vergelijken tussen verschillende tijdsperiodes (bijvoorbeeld vorig jaar) zie je al snel trends opduiken. Op die manier zie je toe-en afnames in bezoekersaantallen, maar evengoed verschillende trends op vlak van conversies, opbrengst, conversatieratio of nog veel meer. Zo zie je historische data voor je eigen bedrijf, waar je vervolgens mee aan de slag kan.

Seizoensgebonden SEA campagnes: praktische tips

Hoe gaat die integratie van seizoengebondenheid in SEA-campagnes nu precies in zijn werk? Eigenlijk is het best eenvoudig. Ten eerste pas je de advertentietekst (of de afbeelding van je banner ad) aan het seizoen of de specifieke dag aan. Daarna is het natuurlijk van groot belang om ook je landingspagina volgens dit thema aan te passen.

Het grote voordeel van online adverteren is dat je snel kan inspelen op nieuwe situaties. Ook op het vlak van seizoensgebondenheid komt dit goed van pas. Vroege lente dit jaar? Maak dan al online advertenties voor zomerproducten terwijl je offline adverterende concurrenten nog affiches met sneeuw tonen. Natuurlijk kan je ook je advertentie-extenties zoals sitelinks aanpassen en je budget en biedingen anders indelen. Vooral het budget is belangrijk, het is zelden een een goed idee om te focussen op een vaste investering per maand wanneer je veel meer rendement kan halen door je budget aan te passen aan jaarlijks terugkerende trends!

Executive Summary

Ook je SEA-campagnes scoren beter als je ze afstemt op het seizoen of bepaalde feestdagen. We leggen je het belang van seizoensgebondenheid in online advertising uit en vertellen hoe je dit praktisch aanpakt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *