Nieuwe Auction Insights update: meer data, meer kennis, meer return

qm-adwords-auction-insight

Bedrijven die aan online marketing doen, beseffen maar al te goed het belang van concurrentieanalyses. Voor zij die Google AdWords gebruiken, werd midden 2012 plots een resem interessante informatie beschikbaar via Auction Insights. De concurrentie metrics die toen werden uitgerold – impression share, ranking, overlap rate, position above rate en top of page percent – zijn anno 2014 een evidentie geworden voor een optimale return in. Eind februari werd Auction Insights verder uitgebreid: nu hebben online marketeers toegang tot nog meer informatie.

Auction Insights: even recapituleren

Bedrijven die aan online marketing doen, beseffen maar al te goed het belang van concurrentieanalyses

Het is alweer bijna twee jaar geleden dat AdWords met Auction Insights op de proppen kwam. Daarvoor tastten online marketers nog redelijk in het duister als het op de prestaties (ten opzichte) van concurrenten aankwam. Dankzij het veilingrapport kwam hier een einde aan. Het laat je immers toe om de prestaties van individuele zoekwoorden te vergelijken met de prestaties van andere participanten. Wat is je impression share? Wat is de ranking van je advertentie? Hoe vaak overlappen je advertenties met die van andere domeinen? Stuk voor stuk waardevolle insights om je strategie bij te stellen en je return te optimaliseren.

De mogelijkheden van de nieuwe update

Sinds eind februari heeft Google het veiling rapport opgewaardeerd met extra metrics: 1) data per toestel/device type en 2) data over de tijd heen/time period, zowel op campagne-, ad group- en zoekwoordniveau. Deze uitbreidingen zijn een absolute meerwaarde voor de bestaande veiling rapport metrics.

Het belang van mobile, bijvoorbeeld, kan niet genoeg benadrukt worden. Traditionele desktopadvertenties verliezen immers steeds meer terrein aan mobile advertenties, waardoor een gerichte mobile strategie een must is geworden. Dankzij de update van Auction Insights kan je nu perfect zien waar je eventueel tekortschiet. Heeft je concurrent 100% impression share op mobiele toestellen? Hoog tijd dan om je strategie bij te stellen!

Dankzij de update van Auction Insights hebben marketers weer een pak nieuwe data om mee aan de slag te gaan

Ook data over de tijd heen kunnen interessante insights opleveren. Heeft je waakzame optimalisatie je nota bene wel iets opgebracht? Maar het is uiteraard ook handig om concurrenten in de gaten te houden. Als er eentje maand na maand zijn impression share verhoogt, verricht je maar beter extra onderzoek om te kijken waarom.

Optimaliseren geblazen!

Dankzij de nieuwe update hebben online marketers weer een pak nieuwe data om mee aan de slag te gaan. Hoewel het veilingrapport nog steeds geen specifieke informatie geeft over de zoekwoorden van concurrenten of hoeveel zoekwoorden je nu juist deelt met concurrenten, sta je toch weer wat sterker wat concurrentieanalyse betreft. De uitbreiding is zeker een stap in de goede richting: hoe meer data, hoe gerichter je kan nadenken over bids, budgetten en keywords.

Executive Summary

Auction Insights in ondertussen een evidentie geworden voor online marketers. Dankzij de nieuwe update van begin deze maand, krijgen we zelfs nog meer data om mee te spelen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *