Europese online advertentiemarkt stijgt tot 20 miljard dollar

De Europese online advertentiemarkt is, ondanks de zwakke macro-economische omstandigheden, met 14,5% gegroeid tot een waarde van 20,9 miljard euro. De klassieke Europese advertentiemarkt – online dus niet inbegrepen – is ook gegroeid, met 0,8%.

Deze bevindingen zijn het resultaat van de jaarlijks uitgevoerde IAB Europe AdEx Benchmark, die op 30 mei op IAB Europe’s Interact werd voorgesteld.

“Online heeft een aantal unieke eigenschappen waardoor het mediumtype blijft groeien. Allereerst is het een kwestie van formaten: adverteerders herkennen online steeds meer als een branding medium; video dwingt een significant en groeiend aandeel in de uitgaven af en search blijft goede en meetbare resultaten leveren. Ten tweede: de explosie aan data heeft gezorgd voor verbeterde targetmogelijkheden die een verbetering van de advertentiewaarde met zich meebrengen. Ten derde zien we een aanhoudende trend van adverteerders die hun budgetten van traditionele naar groeimarkten verschuiven. Een groeiende breedbandinfrastructuur draagt bij aan de aantrekkingskracht van deze markten,” aldus Daniel Knapp, Head of Advertising Research en de drijvende kracht achter het onderzoek.- Display advertising kende een toename van 15,3% en zet hiermee zijn continue groei verder door.- Mobile groeit met 45%- Search blijft met dubbele cijfers groeien in 2011 (17,09%) en heeft hiermee het grootste aandeel in de groei van online advertising: 46,5% in vergelijking met de 33,6% van display en 19,2% van classifieds & directories.

“Het totaal aan advertentiegelden blijft duidelijk verder verschuiven naar digitale advertenties. Met de verwachtingen omtrent smartphones en tablets zal dit ook de komende jaren zo zijn,” luidt het besluitend bij IAB.

Executive Summary

Europese online advertentiemarkt staat sterk
Ondanks de zwakke macro-economische omstandigheden is de markt van online advertenties met 14,5% gegroeid tot een waarde van 20,9 miljard euro.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *