Analyse van een SEA campagne | 3 handige tips voor SEA optimalisatie

Google AdWords zit vol met gegevens, hier de juiste conclusies uit halen is echter niet altijd even eenvoudig. Er zijn honderden mogelijkheden om een SEA campagne te optimaliseren, maar hier zijn alvast enkele SEA tips om het eenvoudiger te maken.

Vergelijk met vorige maanden

Als er een daling te merken valt in je resultaten moet je snel uitzoeken waarom, maar eerst moet je natuurlijk deze daling opmerken. Voor een volledig overzicht van alle campagnes of één specifieke campagne of ad group is het tabblad dimensies een goede start. Hier vind je een overzicht dat je kan segmenteren op basis van dag, week, maand, uur van de dag, dag van de week, … om een algemeen overzicht te krijgen van je resultaten. Bekijk dit regelmatig om negatieve evoluties op tijd op te merken.
Google AdWords dimensies

Een handige manier om dieper te graven en de metric te vinden die de negatieve resultaten veroorzaakt is de optie tot segmenteren binnen de andere tabbladen van AdWords. Met deze optie kan je op alle niveaus van campagnes tot zoekwoorden de evolutie per maand, week of dag zien. Let wel op dat je de tijdspanne niet te klein maakt, anders zullen de gegevens altijd een vertekend beeld geven. Ook mag je de periode waarin je kijkt niet te groot maken, want je kan maar 15 tijdeenheden tegelijk bekijken bijvoorbeeld 15 dagen, weken, maanden, kwartalen of jaren (hoewel een AdWords account niet zo ver kan teruggaan.)

Zoek de echte oorzaak

“De resultaten zijn minder goed omdat de CTR daalt” is bijvoorbeeld slechts de start van de analyse. Het feit dat de CTR daalt is zelfs niet altijd een probleem. Heb je bijvoorbeeld de maximum CPC verlaagd omdat je campagne beperkt was door budget? Dan heb je nu een lagere gemiddelde positie en dit vertaalt zich meestal naar een lagere CTR. Dit is echter positief in dit scenario. Ook als je display campagnes opstart of meer budget geeft zal dit de CTR van je volledige AdWords campagne omlaag halen. Dit betekent echter niet dat ze minder goed presteert of slecht opgezet is.

Daalt de CTR echter zonder dat je de max CPC hebt verlaagd of als gevolg van display campagnes? Dan zijn er enkele potentiële oorzaken die je systematisch kan uitsluiten. Daalt je gemiddelde positie en/of stijgt je CPC? Dan betekent dit vaak dat er ofwel meer concurrentie is of je kwaliteitsscore niet goed zit. Daalt de CTR echter zonder een verandering in de gemiddelde positie? Dan moet je nakijken of er recent aanpassingen zijn geweest aan de advertenties. Nieuwe advertenties werken niet altijd even goed als we hopen.

Kijk verder dan enkel AdWords

Een grondige analyse van AdWords gaat vanzelfsprekend ook over je site. Stoppen de conversies ineens? Kijk dan zeker of je website nog volledig werkt of dat de tracking nog goed werkt. Ook als je merkt dat het conversiepercentage daalt is het een goed moment om te kijken of je landingspagina’s hun werk nog doen. Zijn ze up-to-date, relevant en bevatten ze duidelijke call-to-actions? Iets wat we vaak merken is dat een webmaster landingspagina’s gewoon verwijderd en (in het beste geval) redirect naar de homepage na het einde van een actie of een redesign. De homepage is meestal minder efficiënt dan een pagina die afgestemd is op de zoekopdrachten!

Naast je eigen site kan je best ook andere analyse tools gebruiken. Google Analytics werkt bijvoorbeeld erg goed samen met AdWords. Door Analytics te gebruiken kan je de campagnes of zoektermen vinden die bijvoorbeeld een hoge bounce rate hebben, wat betekent dat de landingspagina niet relevant is voor de zoekopdracht.

Heb je verder nog vragen over AdWords? Aarzel niet om ze in de comments te plaatsen of in onze Q&A!

Executive Summary

SEA optimalisatie
Met deze 3 SEA tips sta je weer een stap dichter bij een winstgevende AdWords campagne!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *