Hoe haal je het meeste uit advertentie-extensies?

Advertentie-extensies optimaliseren

Advertentie-extensies zijn bijzonder handig om je advertenties in het zoeknetwerk van Google nog meer in de verf te zetten én je potentiële klanten sneller te laten doorstromen naar de best converterende pagina’s. Toch is het niet altijd duidelijk hoe je de extensies het best toepast om je advertentiebudget nog doeltreffender in te zetten …

Welke advertentie-extensies bestaan er zoal?

Handmatige extensies

Dit zijn de bestaande handmatige advertentie-extensies die je als adverteerder aan je Google-ads kunt toevoegen:

De locatie- en call-extensies op een mobiel toestel.

De locatie- en call-extensies op een mobiel toestel.

App-extensie: Een app-extensie is een link naar de app store om een relevante app te downloaden. Deze extensie is uiteraard uitsluitend beschikbaar voor mobiel.

Oproep- of call-extensie: Op mobiele apparaten krijgen surfers een opvallende belknop te zien, waarmee ze rechtstreeks contact kunnen opnemen met het bedrijf. Op andere toestellen vertaalt deze extensie zich in een telefoonnummer.

Locaties: De locatie-extensie verschaft informatie over het dichtstbijzijnde filiaal, zoals het adres, telefoonnummer en een kaartje met de exacte locatie. Door je AdWords-account te linken met Google My Business, kun je hier verschillende winkels in opnemen, zodat bezoekers altijd de dichtstbijzijnde winkel te zien krijgen. De locatie wordt bepaald op basis van het IP-adres.

Recensie-extensie: Hiermee toon je relevante citaten uit positieve recensies van derde partijen. De recensies linken niet naar jouw website, maar naar de externe site met de recensie. Deze extensie is niet beschikbaar op mobiele apparaten.

Sitelink-extensie: Voorzie in een en dezelfde advertentie links naar verschillende landingspagina’s op je website met de sitelink-extensie. Zo kunnen surfers rechtstreeks doorklikken naar je openingsuren of het aanbod van een populaire productcategorie, bijvoorbeeld.

Highlight-extensie: Deze extensie laat je toe om enkele voordelen van je product of dienstverlening in de verf te zetten. Het gaat over drie op elkaar volgende puntjes, die niet klikbaar zijn.

Deze advertentie met een locatie-extensie stelt de dichtstbijzijnde winkel voor.

Een advertentie met locatie-extensie stelt de dichtstbijzijnde winkel voor op basis van het IP-adres.

Automatische en dynamische extensties

Daarnaast bestaan er ook automatische extensies. Zo krijg je in enkele landen automatisch consumentenbeoordelingen te zien bij advertenties. Andere types automatische extensies zijn dynamische sitelinks, dynamische website-informatie, verkopersbeoordelingen en eerdere bezoeken. Hierbij kiest Google automatisch relevante links of informatie op basis van je website. Tot 10 december 2015 nam Google ook informatie over sociale netwerken op in de extensies.

Vooral de categorie van dynamische sitelinks is erg interessant voor adverteerders. Per zoekopdracht kan Google maar één van je advertenties tonen, ook al zijn er soms meerdere advertenties relevant voor die bepaalde zoekopdracht. Om daaraan tegemoet te komen, kiest Google een relevante landingspagina van een andere advertentie en neemt hij die op als dynamische sitelink. Ook bestemmingspagina’s van populaire zoekopdrachten komen hiervoor in aanmerking. In elk geval zorgen de dynamische sitelinks ervoor dat gebruikers sneller op de juiste pagina op je website geraken.

Je advertentie-extensies optimaliseren

Hoe haal je hier nu het meeste uit? Deze tips zijn alvast onmisbaar om je extensies ten volle te benutten en om te zetten in extra verkeer en extra conversies:

  • Stel voor elke ad group zowel sitelinks als highlights in. Gebruik die laatste extensie voor zogenaamde call outs: bijvoorbeeld: “Topmerken – Gratis levering – 24/7 bereikbaar”. Kies voor sterk verschillende sitelinks, zodat je advertentie opvalt en je kunt tonen wat je  te bieden hebt.
  • Maak je reclame voor een onderneming met meerdere winkelfilialen? Vergeet dan zeker de locaties niet in te stellen met de locatie-extensie. Dat lukt evenwel alleen met Google Places en een Google Business-account.
  • Voor een webwinkel zijn structured snippets eveneens onmisbaar. Hierin neem je opsommingen op zoals productcategorieën, aangeboden merken, populaire reisbestemmingen, beschikbare stijlen … Je kunt tegelijkertijd twee zulke lijnen toevoegen. Google berekent zelf welke er het best werken.

Advertentie-extensies zijn ideaal om je sterktes uit te spelen. Is jouw onderneming een echte prijsbreker? Speel die prijs dan zo veel mogelijk uit, bijvoorbeeld in de highlights. De kwaliteit van je diensten of producten kun je dan weer in de verf zetten door positieve beoordelingen (recensie-extensie) en luxemerken (structured snippets) op te nemen. Speciale aanbiedingen komen het best tot hun recht in de sitelinks. Door tijdelijke aanbiedingen in de sitelinks te zetten, en niet in de reclametekst zelf, verlies je als adverteerder je historiek niet.

Sitelink extensie

Meerdere sitelinks in een advertentie (boven) én de organische zoekresultaten (onder).

Wist je dat?

  • Wist je dat het evenveel kost wanneer een bezoeker op een sitelink of de oproep-knop drukt als op een gewone advertentie? Een klik op een recensie kost je dan weer niks, omdat het verkeer niet naar jouw website gaat, maar naar die van een derde partij.
  • Meestal bestaat een sitelink louter uit één lijn tekst: de titel. (Bijna) alleen bij branded zoekopdrachten bestaan sitelinks uit een titel en twee regels tekst.

 

Executive Summary

Advertentie-extensies helpen je om je advertenties nog meer in de verf te zetten op Google. Maar hoe haal je er het meeste uit?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *