Aan de slag met dynamische remarketing

dynamische remarketing

Achtervolgen je laatste (bijna-)aankopen je ook overal op het internet? Dan ben je getuige van een van de meest effectieve vormen van reclame op het web: dynamische remarketing. Voor adverteerders en e-retailers is dynamische remarketing het ideale hulpmiddel om consumenten te begeleiden in het aankoopproces en de conversieratio’s omhoog te stuwen.

Verkennen, vergelijken, kopen

Laten we beginnen bij het begin.

Spullen kopen op het internet is een makkie. Betalen is zoveel makkelijker geworden dan het vroeger was, en de leuke webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Met een goed functionerende en aantrekkelijke webwinkel hopen retailers dat hun e-commerce snel een groot succes wordt.

Bekijk het eens even vanuit het standpunt van de consument. Welke stappen gaan vooraf aan jouw internetaankoop?

Click to tweet!

Maar komt er niet nog veel meer bij kijken? Jazeker. Bekijk het eens even vanuit het standpunt van de consument. Welke stappen gaan vooraf aan jouw internetaankoop?

  • Eerst ga je op zoek naar informatie. Je verkent de markt. Je neemt een kijkje in verschillende webwinkels.
  • Je vergelijkt producten en prijzen.
  • Uiteindelijk beslis je en belanden die blitse sneakers of die hippe laptophoes in je virtuele winkelmandje.
  • Tot slot haal je je betaalkaart boven.

Het is zaak om de consumenten in dit proces te begeleiden en ze na een eerste of tweede verkenning opnieuw naar de juiste webshop te loodsen. Anders kopen ze die sneakers gewoon bij de eerste de beste concurrent, die zijn e-commerce wél heeft geoptimaliseerd – geoptimaliseerd met remarketing of retargeting, meer bepaald. Kort gesteld is retargeting het aanbieden van advertenties – bijvoorbeeld op een display-netwerk – na een bezoekje aan je website of na een relevante zoekopdracht.

Dynamische remarketing

Met dynamische remarketing ga je nog een stapje verder. Je vertoont namelijk precies díé producten of diensten die de potentiële koper eerder al bekeek. Dus in plaats van reclame te maken voor je webshop of voor sneakers in het algemeen, kun je je klant exact die witte Adidas-sneakers tonen die hij zo leuk vindt. Ideaal om je leads te consolideren en om te zetten in staalharde conversies!

Hoe begin je eraan?

Wil je ook aan de slag gaan met dynamische remarketing? Dit heb je nodig:

  • Een feed met alle gegevens over je producten of diensten, zoals een uniek ID, de prijs, een foto, … Je kunt deze gegevens uploaden in het Google Merchant Center. Wanneer je al gebruikmaakt van Google Shopping, is het een eitje.
  • Een dynamische remarketingtag, die je aan alle pagina’s van je website/webwinkel moet toevoegen. De tag voegt bezoekers toe aan remarketinglijsten en koppelt ze aan de ID’s van de producten die ze hebben bekeken. Een developer kan dit makkelijk voor je in orde brengen. Laat je als marketeer hierdoor dus niet afschrikken!
  • Dynamische advertenties, die je aanmaakt met een sjabloon in AdWords. De campagnes, bijvoorbeeld op Googles Display-netwerk, volg je eveneens op in AdWords.

Met dynamische remarketing update je je paginatags met bepaalde kenmerken van de producten, zodat je extra informatie verzamelt en je doelgroepen in AdWords verder kunt verfijnen. Vervolgens maak je de bijhorende dynamische kenmerken aan in Analytics en link je die aan je AdWords-account. Welke dynamische tekst- of beeldadvertenties je doelgroepen uiteindelijk te zien krijgen, bepaal je natuurlijk zelf. Het is dus perfect mogelijk om alleen de Adidas-sneakers te tonen die je bezoeker bekeek.

Wat levert het op?

Dynamische remarketing werkt vanzelfsprekend beter dan ‘normale’ retargeting. Je neemt je consument als het ware bij de hand en gidst hem moeiteloos terug naar je webwinkel. Als adverteerder mag je je dus verwachten aan een hogere doorklikratio én een hogere conversieratio. Er zijn ondertussen al heel wat cases bekend van bijzonder succesvolle dynamische remarketing:

  • De Amerikaanse webwinkel ‘Sierra Trading Post’ zag zijn doorklikratio verdubbelen en de conversatieratio vervijfvoudigen.
  • EMP Merchandising, een Europese webwinkel voor liefhebbers van metalmuziek, implementeerde dynamische remarketing en zag zijn conversieratio’s met wel 230 procent toenemen. De verkoopkosten daalden met een indrukwekkende 30 procent per verkocht product.

Benieuwd of en hoe remarketing in jouw specifieke branche presteert? Verken alle casestudy’s en ontdek hoe adverteerders hier het meeste uit halen.

Zelf uitproberen?

Dynamische remarketing is onmisbaar in e-commerce, en is gelukkig vrij eenvoudig in te stellen in AdWords en Analytics. Heb je er zelf al ervaring mee? Of wil je dynamische remarketing voor het eerst uitproberen? Deel je mening met ons!

Executive Summary

Achtervolgen je laatste (bijna-)aankopen je overal op het web? Dan ben je getuige van een van de meest effectieve reclamevormen: dynamische remarketing.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *