Pinterest Web Analytics

Pinterest zet de eerste stap om inzicht in statistieken van de site weer te geven. Pinterest Web Analytics wordt gelanceerd. Daarmee kunnen eigenaars van websites een beeld krijgen over welk deel van hun content op Pinterest wordt gedeeld. “Dit is de fundering van een inkomstenmodel voor Pinterest” vertelt Ben Silberman, topman van Pinterest.

Pinterest mikt op bedrijven

Beeldenprikbord Pinterest wil met de analysetool meer zakelijke gebruikers aantrekken. Momenteel ‘leeft’ Pinterest van geld van investeerders, met deze tool wil ze haar inkomsten vergroten. Het concept van Pinterest zit alvast goed; gebruikers stellen een online plakboeken samen met dingen die ze online vinden en delen ze onder in verschillende thema’s. Bovendien genereert Pinterest meer verwijzend verkeer dan bijvoorbeeld Twitter. Toch is het enthousiasme van bedrijven voor Pinterest veel minder groot dan op Facebook, Twitter en Google+. Met de analysetool, Pinterest Web Analytics, willen ze hier verandering in brengen.

Pinterest Web Analytics

De analysetool van Pinterest wordt gratis aangeboden voor bedrijven met een eigen website. Pinterest Web Analytics geeft de statistieken van de afgelopen dagen weer. Op die manier krijg je informatie over hoeveel mensen je prikbord bezoeken, wat het meest aangeklikt wordt en wat het meest gedeeld wordt. Op deze manier krijgen professionele gebruikers inzicht in de statistieken van de website. Daardoor leren bedrijven begrijpen wat mensen leuk vinden op de website, hoe ze beelden organiseren en op welke manier ze willen dat dit een deel van hun leven vormt.

Concreet

Pinterest Web Analytics geeft om te beginnen 4 grafieken weer. Op deze grafieken vind je pins, repins, impressions en klikken. Elke grafiek toont 2 curves, een blauwe en een oranje. De blauwe curve geeft de acties weer en de oranje curve geeft het aantal mensen weer. Aan de hand van deze grafieken kan je nagaan welke pins het populairst zijn, hoeveel unieke repins er zijn en welke pins de meeste kliks ontvangen. Dit kan telkens weergegeven worden over een zelf te bepalen periode. Standaard ingesteld zijn de periodes: 1 dag, 7 dagen en 14 dagen. Als je er dieper op ingaat, kan je ook op de verschillende unieke repins klikken. Dan wordt er nog meer informatie gegeven over wie de pin plaatste en op welk beeldenbord ze geplaatst werden.

 

In de komende maanden zullen er meer nieuwe tools aan Pinterest Web Analytics worden toegevoegd.

Executive Summary

Pinterest introduceert eigen web analytics.
Met Pinterest Web Analytics krijgen professionele gebruikers meer inzicht in het effect van Pinterest.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *