Online public relations via social media

Online Public RelationsMet de komst van sociale media is er een nieuwe vorm van PR ontstaan: PR 2.0, oftewel online public relations. De bedrijfsbrochure, persberichten en persbijeenkomsten zijn niet langer de enige tools gebruikt door PR-specialisten. Door de opkomst van Web 2.0 kregen ook blogs, sociale netwerksites en websites hun plek in de gereedschapskist van de PR consultant. Maar hoe bereik je via PR 2.0 een gewenst resultaat op een zo efficiënt mogelijk manier? Enkele tips vanop Mashable.

Hou je sociaal medium in je bezit

Creëer een website, een blog of een sociaal netwerkprofiel waarvan jij de eigenaar bent. Op die manier heb jij de volledige controle over het onderhoud, de SEO en SEA en de analyses van je medium. Dit kan later van belang zijn wanneer je resultaten wilt meten en je strategie bijstellen. Bovendien loop je minder het risico dat je sociaal medium wegvalt doordat het netwerk waarop het staat verdwijnt.

Bepaal vooraf je doelen en je strategie

Is je bedrijf nog niet of amper actief op het internet? Ga dan eerst na op welke media je doelgroepen zich bevinden en met welke content je hun wilt bereiken. Heb je wel al een business blog, profiel of website? Zorg er dan voor dat je sociaal medium meer autoriteit krijgt door te interageren met andere blogs en community’s. Op die manier krijg je meer vertrouwen van je fans of followers en verhoog je je brand loyalty en brand recognition. Vergeet ook niet regelmatig nieuwe content te plaatsen om continu traffic te creëren. Doe je dit niet, dan lijkt je online activiteit doods en verlies je mogelijk fans.

Communiceer met je community

In tegenstelling tot klassieke PR waarbij de communicatie in principe éénrichtingsverkeer is, maakt PR 2.0 het mogelijk om met je community te communiceren vanuit beide richtingen. Geef je boodschappen een persoonlijke en ietwat informele touch. Reageer zo direct en snel mogelijk en vermijd voorgekauwde boodschappen. Ga na wat er over jouw merk gezegd wordt (bijvoorbeeld via Google Alerts) en pik daarop in. En ten slotte: luister naar je community! Goede communicatie begint met aandachtig te luisteren naar wat je fans te zeggen hebben en daarop te reageren.

Meet je resultaten

Van zodra je een duidelijke strategie hebt en je al een tijdje sociaal actief bent op het internet, wordt het tijd om je resultaten te meten en te vergelijken met je vooraf opgestelde KPI’s. Hiervoor bestaan enkele handige tools waaronder Google Analytics en Omniture. Op die manier kun je zien op welke social media je je moet focussen, waar je moet bijsturen, welke content het goed doet bij je doelgroepen, etc.

Uiteindelijk draait het bij PR 2.0 niet om het overbrengen van een boodschap naar je doelgroepen, maar eerder om het communiceren en interageren. Ben jij een PR-consultant of online communicatie specialist en heb je nog enkele tips voor ons? Laat het ons dan weten in de comments.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *