Verbeter je marktonderzoek met Pinterest

Dat Pinterest een leuke social media platform was en dat je het ook nog eens kan gebruik voor promotie en marketing, wisten we al. Je kan echter ook beroep doen op Pinterest om je doelpubliek beter te leren kennen en om je website en productengamma beter af te stellen op je doelgroep. Vooral de categorieën, Gifts, Descriptions, en Boards van Pinterest kunnen een grote hulp zijn bij je marktonderzoek.

pinterest for business

Waar is jouw doelpubliek mee bezig?

Ten eerste is het interessant om te kijken naar de categorie die van toepassing is op jouw bedrijf. Een boekenwinkel kan bijvoorbeeld de categorie ‘Films, Music & Books’ even checken om te kijken welke boeken er zoal gepind worden. Zo weet je op enkele seconden tijd wat er speelt in de hoofden van mogelijke klanten en wat zij interessant vinden.

Kijk ook zeker na welke afbeeldingen je doelpubliek zoal van jouw website pint. Zo weet je meteen welke producten je bezoekers boeiend vinden. Vergeet bovendien niet na te gaan welke beschrijvingen gebruikers toevoegen aan de afbeelding van jouw website. Op die manier ontdek je hoe je doelgroep jouw producten omschrijft en hoe ze erover denken.

Welke producten aanbieden?

Soms is het moeilijk te weten naar welke producten jouw doelpubliek nu net op zoek is. Dat kan je gemakkelijk nagaan door te kijken naar de meest populaire pins per afbeelding of in de categorie ‘Popular’. Ook de ‘Gifts’ sectie is ideaal om te bekijken welke producten gezien worden als interessant om te kopen. Zijn er bepaalde producten die veel repins krijgen? Dan kan je overwegen om die producten in jouw assortiment op te nemen.

Gebruik de ‘Gifts’ sectie daarnaast om te kijken of er al producten van jouw bedrijf op staan en hoe je concurrenten presteren.

Verbeter je website

Met Pinterest is het zelfs mogelijk om je website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Je kan bijvoorbeeld het grafisch design van je website baseren op de designs die vaak gepind worden.

De beschrijvingen van de pins kan je dan weer gebruiken om je producten te beschrijven zoals je klanten dat doen of om in toekomstige campagnes beter in te spelen op de leefwereld van je bezoekers en hen aan te spreken in hun taal.

De ‘Boards’ op Pinterest kan je ten slotte hanteren om te kijken hoe bezoekers hun pins ordenen. Je kan beroep doen op deze rangschikking om de navigatie van je website te optimaliseren.

Pinterest

Executive Summary

Wat? Ontdek hoe Pinterest je kan helpen bij je marktonderzoek
En? Verbeter je kennis van je doelgroep, je producten assortiment en je website

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *