Snaptags: het einde van QR codes of een gimmick?

Diro Snaptag

QR codes zijn lelijk, laten we daar eerlijk over zijn. Een vierkant met zwarte en witte blokjes zal je nieuwste poster of wenskaart (om in de sfeer van het seizoen te blijven) niet echt mooier maken. In sommige gevallen bijvoorbeeld op de achterkant van facturen is dit niet zo belangrijk, maar toch staan we altijd open voor een alternatief.

Snap Tags: de 2 voordelen

Op het eerste zicht lijken SnapTags de ideale oplossing. In plaats van een groot vierkant heb je slechts een cirkel nodig om een code te creëren. Deze cirkel kan je rond je logo zetten, zodat het amper invloed heeft op het uitzicht van je marketing middelen. Daarnaast kan je een foto van de codes ook per mail of per SMS sturen voor een automatisch antwoord, terwijl dit bij een QR code niet echt de bedoeling is.

SnapTags: de nadelen

Tot daar de voordelen, laten we eens kijken waarom SnapTags waarschijnlijk niet de rivaal van QR codes gaat worden.

Niemand weet wat die SnapTag cirkels betekenen

QR codes komen al af en toe in de pers en worden door enkele ondernemingen in België en Nederland al toegepast. Deze cirkels zijn echter nog onbekend en eigenlijk best onopvallend. Veel mensen zullen nl. niet het verschil zien (herkennen) tussen een gewoon logo en een logo dat voorzien is van een SnapTag.

Je moet betalen voor SnapTags

QR codes zijn leuk voor iedereen, want het is eenvoudig deze gratis aan te maken en ook het zwart-wit afdrukken vormt geen zware last voor het budget. Een SnapTag is echter enkel verkrijgbaar via Spyderlynk en een blik op hun prijsstrategie roept meer vragen dan antwoorden op.

SMS’en en mailen?

Dit is zeker één van de minder goede ideeën die we recent hebben gehoord. Een foto nemen van een poster en deze SMS’en of doormailen, wie heeft daar nu zin in? De traditionele SMS-marketing, waarbij je een woord doorstuurt, is sneller en heeft minder kans op falen wegens technische problemen zoals onscherpe foto’s. Een foto per mail doorsturen is al helemaal te zot. Het is een leuk idee om iets te doen met smartphones die geen mobiel internet hebben, maar deze toepassing is een beetje te vreemd voor ons.

Social tags

Natuurlijk is er ook een social media gedeelte verbonden aan deze nieuwe technologie. Je kan een SnapTag eenvoudig linken aan een social media actie zoals een like, tweet, share of social bookmark. Dit is echter weinig vernieuwend, aangezien dit met QR codes ook mogelijk is … zonder de extra kosten.

Conclusie

Als je op zoek bent naar iets dat werkt als een QR code, maar minder lelijk is. Kijk dan eerder naar de Microsoft Tags of branded QR codes, het zal waarschijnlijk goedkoper zijn. Of wacht nog even op de doorbraak van NFC, da’s ook een optie!

Branded QR code Hawks

Executive Summary

Wat? SnapTags, de nieuwe rivaal van QR Codes
Maar? Het kost geld en een leek zal het nooit herkennen…
Dus? Een echte rivaal of zelfs vervanger van QR codes zal het allicht niet worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *