Optimaliseer je call-to-actions met deze do’s en don’ts

Het aantal bezoekers op je website is natuurlijk een belangrijke metric om het succes van je website te meten, maar wat eigenlijk nog belangrijker is, zijn de acties die die bezoekers op je website doen. Online iets kopen, iets downloaden, een filmpje bekijken, het contact formulier invullen, … het zijn allemaal mogelijke conversies, en je wil natuurlijk zo veel mogelijk conversies halen. Heel belangrijk voor die conversies, zijn je call-to-actions (CTA’s). Je call-to-actions optimaliseren kan een enorme invloed hebben op je conversieratio. We zetten even enkele call-to-actions do’s en don’ts op een rijtje!

Plaats je call-to-actions in het zicht

De CTA moet altijd duidelijk zichtbaar zijn. Het liefst plaats je hem boven de scroll-lijn, zodat je bezoekers hem meteen zien, zonder dat ze moeten scrollen. Plaats je CTA ook in lijn met de tekst, door hem bijvoorbeeld in het midden te zetten. Een call-to-action in de sidebar ligt niet in lijn met tekst, en je bezoekers zien hem daardoor waarschijnlijk niet eens staan. Uiteraard is het ook belangrijk dat je CTA groot en duidelijk is. Verstop hem dus niet in de tekst, maar gebruik een duidelijk herkenbare, grote knop, in een kleur die contrasteert met de achtergrond.

Je call-to-action moet duidelijk klikbaar zijn

Een CTA moet duidelijk klikbaar zijn. Een platte knop, zoals je hieronder ziet, is dus uit den boze!

cta knop

Hoe een CTA knop er dan wel moet uitzien, zie je hier:

CTA knop goed

De tekst van je call-to-action is key

De tekst van je CTA is erg belangrijk. Die tekst moet kort en krachtig zijn. Kort, want te veel tekst schrikt af en ziet er slordig uit. Krachtig, want de boodschap moet krachtig zijn. Vage, cliché taal vermijd je dus best. De tekst op je CTA knop is de laatste kans om twijfelaars alsnog over de streep te trekken om te klikken.

CTA vaag

Gebruik call-to-actions waar mogelijk, maar overdrijf niet

In je nieuwsbrieven, in blogberichten, ja, zelfs op je bedankt pagina: gebruik overal waar mogelijk CTA’s. Maar beperkt je wel tot slechts enkele CTA’s op één pagina, tien CTA’s op één pagina schrikt de bezoeker alleen maar af.

Call-to-actions en SEO

Zorg dat ook Google je CTA’s kan indexeren. Geef je afbeeldingen die je als CTA gebruikt dus een goede ALT tag mee, en vermijdt Flash ten alle tijden. Flash is niet alleen moeilijker leesbaar voor zoekmachines, ook mobiele toestellen hebben vaak last met flash en kunnen het vaak niet goed weergeven.

Heb je een lage conversieratio op je website? Ga dan eens alle call-to-actions na op basis van deze optimalisatietips. En vergeet tot slot ook niet om te A/B testen en om je call-to-actions regelmatig te vernieuwen. Succes ermee!

Executive Summary

Optimaliseer je call-to-actions met deze do’s en don’ts
De CTA’s op je website hebben een enorme invloed op je conversieratio. Optimaliseer ze op basis van deze tips.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *