Online marketing blog: 5 tips voor succes! Deel 1

online_blogTegenwoordig zijn er enorm veel mensen bezig met bloggen. Niet alleen consumenten maar ook bedrijven. Maar er worden nog (te) veel fouten gemaakt waardoor de moeite die in het bloggen gestoken wordt, verloren moeite is. Zo schrijven veel bedrijven vanuit een commercieel standpunt, om hun producten of diensten te verkopen. Fout! Als bedrijf moet u tegenwoordig uw expertise kunnen en willen delen. In het eerste deel van de tips voor succesvolle online marketing blogs, delen enkele sterke tips mee zodat uw online marketing blog een succes wordt voor u en voor uw bezoekers.

1. Reageer snel op commentaren

Het is belangrijk om snel te reageren op commentaren om het gesprek gaande te houden. Door met mensen te ‘discussiëren’ over een topic kan je zelf nieuwe inzichten leren en kan je misschien ideeën opdoen voor een volgende post of voor een update van de post in kwestie.

Ga ook bij anderen reageren, zo bouw je een goede verstandhouding op met andere bloggers. Op die manier wordt jouw blog top of mind en kan je jezelf gaan profileren als dé expert binnen jouw vakgebied. Wanneer je publiek je werkelijk aanziet als de expert, wordt de kans groter dat zij links naar jouw site gaan verspreiden wat je uiteindelijk ook ten goede zal komen.

2. Wat met oude posts?

Het is aan te raden om oude content/posts online te houden en zelfs blijven te verspreiden. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Google (en andere zoekmachines) indexeren alle pagina’s op je site en wanneer een pagina verdwenen lijkt te zijn, geeft dat linkrot. Linkrot is uiteraard slecht voor je site en voor je pagerank.
  • Oude pagina’s met weinig bezoekers kunnen door nieuwe gebeurtenissen en ontwikkelingen plots wel volk trekken.
  • Een ouder artikel kan ook relevant zijn voor een nieuw(er) artikel.
  • Zoekmachines geven elke webpagina een bepaalde waarde. Oude webpagina’s kunnen een deel van die waarde d.m.v. links doorgeven aan nieuwe(re) webpagina’s. Hierdoor krijgt de pagina met recente informatie meer ‘waarde’ wat de pagerank beïnvloedt en dus ook je positie op zoekmachines.
  • Mensen klikken ook vaak door en wanneer jij een pagina verwijdert, maar een bepaalde tag nog wel linkt naar die pagina en de pagina dus niet te vinden is, zal de gebruiker in vele gevallen je site verlaten.

Oude(re) pagina’s verwijderen is dus een slecht idee. Tracht wel om in menu’s en op navigatiepagina’s niet meer uitdrukkelijk te linken naar oude(re) pagina’s, maar uitsluitend naar de nieuwe. Zo behoudt je overzicht in je menu’s en op je site maar profiteer je ook van de trafiek die zoekmachines naar je oude(re) pagina’s sturen.

Wanneer content op oude(re) pagina’s gedateerd, niet meer juist of niet meer ondersteund is, verwijs je best naar de nieuwe content over hetzelfde onderwerp of naar de productpagina van gelijkaardige producten die wel ondersteund worden of up-to-date zijn.Voor afgelopen wedstrijden of acties kan je vermelden dat deze afgelopen is en kan je eventueel zelfs een samenvatting geven van de wedstrijd of actie.

3. Guest blogging

Als ‘guest’ op andere blogs schrijven is een plus. Op die manier maak je jezelf op een ander kanaal kenbaar en boor je dus een nieuw publiek aan. Wanneer je bovendien een link wheel creëert door guest blogging, zal je pagerank stijgen en help je je linkbuilding een stuk vooruit. Belangrijk is wel dat je blogs kiest die een bepaald aanzien hebben en liefst ook een hoge pagerank hebben. Een link wheel geeft de waarde van de ene pagina via links door aan de andere. Het is dus noodzakelijk om goede blogs te kiezen om aan guest blogging te doen.

4. Regelmaat is belangrijk

Regelmatig posten is belangrijk! Wanneer u nieuwe berichten post, worden die in veel gevallen opgepikt door Google Nieuws en dat is een mooie manier om zichtbaarheid te verkrijgen. Bovendien waarderen zoekmachines het wanneer websites regelmatig geüpdatet worden.

Tracht de actualiteit binnen jouw domein te volgen en schrijf direct over nieuwe ontwikkelingen wanneer het nieuws heet van de naald is. Bezoek daarom gelijkaardige blogs, houdt sociale media in het oog en stel zo mogelijk een alert center of brand monitoring tool op. Posts in meerde delen publiceren, zorgt er ook voor dat je bezoekers zeker zullen terugkeren. Dit hangt uiteraard wel af van de kwaliteit van je content en posts. Nieuwe content zorgt ervoor dat webcrawlers je site regelmatig indexeren wat je positie in de zoekmachines ten goede zal komen.

5. Editoriale kalender

Stel een editoriale kalender op. Zo kan je makkelijk inspelen op jaarlijks weerkerende gebeurtenissen (Kerstmis, Valentijn, Pasen, speciale evenementen, vakbeurzen, …). Als je de kalender goed organiseert, kan je ook makkelijk bijhouden welke keywords (zoektermen) je al gebruikt hebt en waar.

Van daaruit kan je makkelijk nagaan voor welke keywords je al goed scoort op zoekmachines en op welke niet. De keywords waar u nog niet op scoort, kan u dan gaan verzamelen in een lijst. Uit die lijst kan je dan aan de hand van de keywords bepaalde onderwerpen gaan opstellen. Die onderwerpen kan je dan vervolgens inplannen in je kalender zodat je telkens uitbreidt en gevonden wordt voor vele en verschillende keywords.

Deze tips bevatten zowel on page optimalisatie als off page optimalisatie en zullen je positie op de zoekmachines dus ten goede komen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *