Nederlands magazine lanceert eigen winkel

Het Nederlandse magazine vtwonen (Sanoma) heeft eind oktober een eigen winkel geopend in Groningen. Het is een compleet uitgeruste shop waarin de volledige vtwonen huiscollectie te koop staat. Je kan er zowel servies, meubels, behang, gordijnen als vloeren en beddengoed verkrijgen. Dat een uitgever een eigen shop opent, is op z’n minst een opmerkelijk initiatief. Wij hadden er een gesprek over met Anita de Beijl, de marketing manager van vtwonen.

In samenwerking met Vesta Meubelgroep

Waarom hebben jullie een shop opgericht?
“De vtwonenshop is samen met Vesta Meubelgroep in Groningen opgezet. Zij toonden interesse in het verkopen van de volledige collectie van vtwonen (van vloeren tot woonaccessoires) en hiervoor heeft het stylingteam een concept bedacht. De collecties van vtwonen worden al landelijk in diverse winkels verkocht, maar dan gesegmenteerd.”

Hoe hebben jullie het concreet aangepakt?
“We hebben de krachten gebundeld door de kennis van de retailer te gebruiken en de stijl van vtwonen in de presentatie naar voren te brengen. Je stapt in een beleving, vtwonen 3D.”

Meer dan alleen een magazine

Het lijkt ver van jullie core business te liggen?
“Al sinds 2001 brengt vtwonen verschillende productlijnen op de markt onder de naam vtwonen. De consument is al vertrouwd geraakt dat vtwonen meer is dan een tijdschrift alleen. Ooit begonnen met alleen verf is het inmiddels mogelijk het hele huis in te richten met vtwonen producten.”

Is het praktisch haalbaar? Zijn jullie in zee gegaan met externe partners?
“We werken al met 11 partners samen om de collecties tot stand te brengen, in die zin kun je zeggen dat er nu een 12de partner aan is toegevoegd voor het runnen van de winkel”

Collecties al verspreid verkocht

Wat waren de reacties van partners en medewerkers?
“We merkten vooral veel enthousiasme voor het nieuwe ondernemerschap binnen ons bedrijf!”

Komen jullie niet in conflict met adverteerders?
“Men is al gewend dat alle vtwonen collecties verkocht worden in het land. Het enige verschil is nu dat Vesta Meubelgroep de mogelijkheid heeft om alle producten te combineren en te verkopen.”

On- en offline promotie

Hebben jullie gebruikgemaakt van een strategisch marketingplan?
“Het merk vtwonen zo breed mogelijk in de markt zetten is een belangrijke strategische keuze. Een winkel waar alles samenkomt past naadloos aan.”

Wat waren de voornaamste promotiekanalen?
“Natuurlijk promoten we via onze kanalen (blad, website, Facebook en Twitter) en andere sanoma media kanalen de nieuwe winkel, maar ook Vesta Meubelgroep speelt hier zelf een belangrijke rol in op lokaal niveau.”

Executive Summary

Sanoma waagt zich aan retail
vtwonen in 3D: een echte shop-beleving

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *