Native advertising: reclameboodschappen gaan undercover

Als adverteerder wil je natuurlijk niets liever dan je doelpubliek zo efficiënt mogelijk op het bestaan van je producten en diensten te wijzen. De sleutel daarvoor zijn gerichte reclameboodschappen. Via online marketing kun je daar behoorlijk ver in gaan. Maar wat als je doelpubliek blind blijft voor je advertenties, omdat het haar tweede natuur geworden is om reclameboodschappen te negeren of omdat een adblocker die gewoonweg verbergt? Dan moet je de klassieke paden verlaten en andere mogelijkheden verkennen.

Heel wat adverteerders hebben vandaag grote verwachtingen van native advertising: reclameboodschappen die er zo min mogelijk uitzien als advertenties, maar naadloos aansluiten bij de rest van de inhoud. Maar is dat werkelijk de heilige graal in online marketing? Of is het gewoon oude wijn in nieuwe zakken?

Adblockers: nagel aan de doodskist van online adverteerders

Vandaag vormen adblockers een groot probleem voor online adverteerders en voor mediagroepen. Advertenties worden verborgen, waardoor verschillende soorten online campagnes geen effect meer hebben. Het gevolg op lange termijn is dat het verdienmodel van mediagroepen op de helling komt te staan.

Heel wat mensen in de sector worden dan ook radeloos van adblockers. Zo verklaarde Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep, onlangs nog de oorlog aan de bedrijven achter de adblockers. In een interview met De Tijd beschuldigde hij hen van afpersing en dreigde hij met rechtzaken.

Native advertising: het (koekoeks)ei van Colombus?

De oplossing die native advertising voor dit probleem biedt, lijkt geniaal. De reclameboodschap wordt namelijk naadloos en met goedkeuring van de auteur of uitgever in de content van bepaalde websites verweven. Daardoor is blokkeren niet meer mogelijk en voor de lezer ook niet meer wenselijk. Het onderscheid tussen artikels en reclameboodschappen valt bij native advertising namelijk zo goed als weg.

Bij native advertising valt het onderscheid tussen artikels en reclameboodschappen zo goed als weg.

Click to tweet!

Hoe moet je je native advertising op een site concreet voorstellen? Wel, denk aan een blog met recepten waarin een bepaald merk van bakboter wordt vermeld. Of neem een tutorial over feestelijke make-up waarin de auteur een specifiek soort lippenstift bij naam noemt.

Geen nieuw fenomeen

Native advertising bestaat uiteraard al langer dan vandaag. Vooral in kranten en tijdschriften komt het al jaren voor onder de vorm van publireportages  of advertorials. Maar ook op tv zie je af en toe staaltjes van native advertising. Het gaat dan om volledige gesponsorde reportages of om product placement.

Online zijn de mogelijkheden natuurlijk nog uitgebreider. Het kan gaan om sponsored content op gerenommeerde sites van kranten en mediagroepen, maar ook op minder bekende blogs van particulieren.

Google trekt aan de kar

Via dochterbedrijf DoubleClick wil Google native advertising nu makkelijker en efficiënter maken. De DoubleClick Bid Manager (DBM) maakt het adverteerders mogelijk om zowel voor desktop als voor mobiele apparaten op een eenvoudige manier native ads aan te kopen. Het grote voordeel in vergelijking met vroeger: voortaan volstaat het om slechts enkele elementen (afbeelding, tekst) aan te leveren. DoubleClick giet daarna alles in de juiste lay-out voor de verschillende platformen. Voor elke site waarop je wil adverteren een advertentie in een specifiek formaat en met een specifieke lay-out opmaken is dus niet meer nodig.

Met DoubleClick moet je maar enkele elementen aanleveren om native ads op verschillende platformen te creëren.

Click to tweet!

Ook de aanbieders van advertentieruimte helpt DoubleClick graag een handje. Via DoubleClick for Publishers (DFP) kunnen die nu makkelijk native ad space aanbieden aan diverse geïnteresseerde adverteerders. Het doel? Native advertising een flinke duw in de rug geven. Google/DoubleClick is er namelijk van overtuigd dat native ads minder disruptief zijn en bezoekers een betere gebruikservaring bieden.

Online native advertising: wat met België?

Ook in ons land zijn er bedrijven actief die mogelijkheden voor online native advertising aanbieden. Al dient gezegd dat die een stuk minder ver gaan dan Google/DoubleClick. Zo biedt Ligatus bijvoorbeeld de mogelijkheid om op een Belgisch netwerk van mediasites te adverteren. Daarbij doet een algoritme de ad inhoudelijk aansluiten bij het artikel waar die advertentie naast of in staat. Het verschil met DoubleClick is dat de tekst van de advertentie niet versmolten wordt met het artikel, maar nog altijd als een aparte reclameboodschap te herkennen is. Ligatus-advertenties kun je bijvoorbeeld vinden bij elk artikel op de site van Het Nieuwsblad.

Ook Konvento, een initiatief van Pebble Media, biedt een gelijksoortige service. Via hen kun je ‘een soort’ van native advertenties plaatsen op de sites van onder meer de VRT, RTBF en radiozender Nostalgie. 

Adverteren, niet manipuleren

Surfers mogen advertenties in de regel dan misschien hinderlijk vinden – al is dat heel wat minder het geval als die advertenties inspelen op reële behoeftes – ze hebben tenminste het voordeel van de duidelijkheid. Advertenties zijn advertenties, en dat betekent dat bedrijven ze inzetten om je hun producten en diensten aan te prijzen.

Publireportages, branded content en andere vormen van native advertising op hun beurt hebben vaak een kwalijke reputatie. Mensen krijgen namelijk de indruk dat ze misleid worden. In eerste instantie denken de surfers de mening van een journalist of een onafhankelijke blogger te lezen, maar bij nader inzicht blijkt dat een deel van de content hen rechtstreeks door een commercieel bedrijf werd ingefluisterd. Nefast voor het imago van het medium, maar ook voor dat van de adverteerder. Want wie wil er nu iets kopen bij een geniepige manipulator?

Gewone advertenties hebben het voordeel van de duidelijkheid, maar native advertising heeft vaak een kwalijke reputatie.

Click to tweet!

Daarom hebben adverteerders er alle belang bij om hun online sponsored content toch op een of andere manier te onderscheiden van de écht onafhankelijke artikels en filmpjes op de rest van de site. Adverteerders moeten zich kenbaar maken als adverteerders, bijvoorbeeld met een simpele vermelding van de bedrijfsnaam en een licht aangepaste lay-out.

Dat is niet alleen nodig omwille van ethische redenen, maar ook om goodwill te creëren bij het doelpubliek van de adverteerders. Surfers zijn heus wel bereid om mee te gaan in de verhalen van bedrijven – soms kunnen ze er zelfs ronduit enthousiast over worden – maar dan alleen als die bedrijven open kaart spelen.

Executive Summary

Gerichte reclame is de sleutel om je doelpubliek te bereiken. Maar wat als dit blind blijft voor je advertenties? Biedt native advertising dan een uitkomst?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *