Mobiele landingspagina’s: 5 optimalisatietips

Optimalisatie van mobiele landingspagina’s en standaard landingspagina’s voor het web hetzelfde? Toch niet… Mobiele gebruikers hebben immers andere doelen dan de standaard internetgebruikers, en dus gaan we conversiegewijs de optimalisatie van mobiele landingspagina’s ook anders moeten zien. Een ander gedrag vraagt ook voor andere metrics. En dan hebben we het nog niets eens over het technische plaatje dat hierbij komt kijken: compatibiliteit met mobiele OS’en etc.

Los daarvan zijn er een aantal basisregels en stappen waaraan je moet denken of die je moet implementeren als je mobiele landingspagina’s maakt…

Mobiele landingspagina's

Mobiele gebruikers gedragen zich anders

Mobiele gebruikers gedragen zich anders dan standaard internetgebruikers. Meestal zijn de eerste niet zozeer intensief op onderzoek naar iets, maar weten ze al min of meer wat ze willen. M.a.w. is hun ‘vooronderzoek’ al gedaan. Mobiel moet dus snel zijn, mobiele gebruikers zoeken veel actiegerichter en logischerwijze moeten mobiele landingspagina’s hierop aansluiten. Waar standaard internetgebruikers zoeken op een eigenschap van een bepaald product of dienst, zullen mobiele gebruikers eerder een adres opzoeken of uitkijken naar een pagina die hen meer informatie biedt over je het product daadwerkelijk kan kopen… Focus dus op bondige en duidelijke call to actions!

Definieer het doel van de mobiele landingspagina

Lead generatie, een directe aankoop, het invullen van een offerteformulier, het inwisselen van een coupon, … Het zijn de standaard voorbeelden van online conversies waarvoor we geschikte landingspagina’s op het web creëren. Maar opnieuw: mobiel is anders. Mobiele gebruikers zijn actiegerichter, dus mobiele landingspagina’s moeten ook gecreëerd worden met het oog op directe actie.

Hou er daarnaast rekening mee dat de natuurlijke reacties voor mobiele gebruikers verschillend zijn van die van standaard internetgebruikers. Mobiele gebruikers hebben een smartphone (of tablet) in de hand, dus een sms’je of telefoongesprek staan gelijk aan de minste moeite voor een mobiele gebruiker…

Mobiele landingspagina AmazonSimplificeer je mobiele call to action

Als (online) marketeer heb je liefst zo veel mogelijk informatie over je websitebezoekers en bezoekers die converteren. En die informatie proberen we vaak te verkrijgen via gedetailleerde formulieren die bezoekers kunnen invullen.

Mobiele landingspagina’s houden rekening met het tijdbesparende gedrag van mobiele gebruikers en vragen dus enkel de hoogstnodige informatie van de mobiele websitebezoeker. Een titel, twee regels tekst, contactinformatie (bij voorkeur een telefoonnummer) en eventueel de mogelijkheid voor de mobiele websitebezoeker om zijn eigen telefoonnummer of e-mailadres achter te laten. Hou het kort!

Pas je paginatitel aan: drie tot vijf woorden maximum

Mobiele gebruikers willen zoveel mogelijk belangrijke informatie vergaren in zo weinig mogelijk tijd, met het minimum aan inspanningen. Zorg er dus voor dat de titel van je mobiele landingspagina al de eerste call to action bevat om mee te beginnen. Hou er ook rekening mee dat mobiele gebruikers maar een beperkte zichtbare ruimte op hun toestel tot hun beschikking hebben, dus beperk je titel in lengte!

Voer je een speciale actie of wil je dat websitebezoekers je opbellen voor meer informatie? Dan zijn titels voor mobiele landingspagina’s zoals “Tijdelijk 15% korting” of “Bel ons nu!” niet slecht. Drie tot vijf woorden, niet meer of minder!

Houd de inhoud beknopt

Standaard landingspagina’s bevatten vaak veel belangrijke keywords, weggestopt in een flinke brok body tekst. Ook hier weer dezelfde gedachtegang: mobiele gebruikers hebben geen tijd om grote stukken doorlopende tekst te lezen of zelfs nog maar diagonaal door te nemen. De boodschap is dus om je content samen te vatten en met opsommingen en bullet points te werken. Dus: de belangrijkste informatie opgelijst in korte slagzinnen die je boodschap beknopt, maar duidelijk en verstaanbaar overbrengen.

Heb jij nog handige tips voor geslaagde mobiele landingspagina’s? Laat ze zeker achter in een comment!

Executive Summary

Mobiele landingspagina’s
Mobiele gebruikers gedragen zich anders en hebben andere doelen, dus stem je mobiele landingspagina’s hier op af!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *