Hoe meet je de online ROI van offline campagnes?

Steeds meer advertentiebudget gaat naar online, maar toch slokken offline advertentiecampagnes nog steeds het grootste deel van het budget op. Het grote probleem met die offline advertentiecampagnes, is dat de ROI bijzonder moeilijk te meten is. Je kan alleen maar een schattig maken naar het aantal mensen dat je tv-spot of affiche gezien heeft, en naar het aantal mensen dat daarna het product gekocht heeft is het helemaal raden. Van online advertentiecampagnes kan je je ROI veel nauwkeuriger meten, zeker als je een webshop hebt.

Vele offline advertentiecamapgnes richten zich echter op het promoten van een website of webshop. In dat geval is de online ROI van je offline campagne redelijk eenvoudig te meten! Belangrijk is dat je vooraf een goede landingspagina maakt, om je offline campagne te ondersteunen.

Social-Media-Conversion-Tracking-640x433

Meet je online ROI met een aparte website

De eenvoudigste manier om de online ROI van je offline campagne te meten, is gebruik maken van een aparte URL. Die aparte URL kan je eenvoudig redirecten naar een bepaalde landingspagina op je website: je communiceert gewoon de aparte URL, maar je moet geen nieuwe website in elkaar te steken. Het enige wat je moet doen, is het domein kopen en redirecten.

Een mooi voorbeeld hiervan is de onlangs gelanceerde campagne van het Agentschap Wegen en Verkeer, ‘Ritsen doe je zo‘. Je hebt de reclamespotjes misschien al wel gehoord of gezien, waarmee het agentschap ritsen wil aanmoedigen. Steevast wordt de website ritsendoejezo.be gecommuniceerd. Wie naar die website surft, wordt echter doorverwezen naar een landingspagina over ritsen op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer. De bedoeling van de campagne is natuurlijk om zo veel mogelijk mensen naar de landingspagina te lokken. Het gebruik van een duidelijke, aparte url met een redirect biedt heel wat voordelen: de url is veel eenvoudiger te communiceren, en het verkeer dat naar de site surft na het horen of zien van de spot is erg eenvoudig te meten.

Meet je online ROI met een aparte landingspagina

Een apart domein opzetten is niet altijd nodig: soms kan je ook gewoon de aparte landingspagina voor de campagne communiceren. Zorg er dan wel voor dat de pagina eenvoudig in te typen is. URL’s als www.voorbeeld.be/kerst, www.voorbeeld.be/korting zijn ideaal. Om mensen die toch te lui zijn om de volledige URL in te typen een handje te helpen, plaats je deze landingspagina best prominent in beeld op de homepagina. En om het verkeer afkomstig van die home pagina te onderscheiden van verkeer dat de url rechtstreeks intypt, kan je gebruik maken zogenaamde parameters met de Google URL builder.

Het is wel belangrijk dat je je doelgroep aanspoort om de volledige url in te typen. Dat doe je door er een bepaalde incentive aan vast te hangen, zoals een korting of speciale, tijdelijke actie.

Executive Summary

Hoe meet je de online ROI van offline campagnes?
Ook van offline campagnes kan je de online ROI op een redelijk eenvoudige manier meten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *