Hoe en waarom social listening doeltreffend inzetten?

Social-Listening

Social listening – op de voet volgen wat consumenten over je bedrijf zeggen op nieuwssites en sociale media – is onmisbaar als je uitstekende online klantenservice wil verlenen. Via social media monitoring kom je te weten hoe je bestaande klanten over je denken, wat ze van je verwachten, wie je nieuwe klanten kunnen worden en hoe je de concurrentie een stapje voor kunt zijn. Hoe ‘social listening’ dan precies in z’n werk gaat? There’s a tool for that, of course! Verschillende tools zelfs. Dit zijn alvast drie van de populairste:

1.     Google Alerts

Google Alerts doorzoekt dagelijks, wekelijks, … – de keuze is aan jou – een 400-tal nieuwswebsites. Jij typt de naam van je bedrijf of het topic dat je wil monitoren in en Google Alerts doet de rest. Zodra een van de websites een door jou ingestelde zoekterm vermeldt, stuurt Google Alerts het relevante bericht naar je inbox. Een beetje zoals Google Search dus, maar je speelt er alvast minder tijd mee kwijt.

2.     Social Mention

Social Mention is een handige tool die al je sociale media gelijktijdig in het oog houdt. Het bijzondere aan deze social listening tool is dat zoekresultaten in vier categorieën worden onderverdeeld: ‘strength’, ‘sentiment’, ‘passion’ en ‘reach’.

Strength

‘Strength’ is het aantal keer dat je bedrijf de voorbije 24 uur werd vermeld in sociale media, gedeeld door het aantal keer dat je bedrijf in die periode had kunnen worden vermeld. Of kort gezegd: ‘strength’ duidt aan hoe waarschijnlijk het is dat je merk of bedrijf een ‘hot topic’ is.

Via social media monitoring kom je te weten hoe bestaande klanten over je denken en wie je nieuwe klanten kunnen worden.

Click to tweet!

Sentiment

Zijn de berichten over je bedrijf positief of veeleer negatief? Social Mention weet het je zo te vertellen.

Passion

Zoekresultaten die hoog scoren op ‘passion’ zijn berichten van consumenten die meerdere malen hun hart uitstorten over je bedrijf. Omgekeerd zijn zoekresultaten die laag scoren op ‘passion’ gewoonlijk eenmalige berichten over je bedrijf.

Reach

‘Reach’ geeft aan hoe ver je invloed reikt op sociale media. Om het even wiskundig te formuleren: ‘reach’ is het aantal unieke auteurs gedeeld door het aantal berichten.

3.     Topsy

Wil je niet alleen weten wat er over je bedrijf wordt gezegd op Twitter, maar ook welke vogeltjes het luidst tweeten? Topsy rangschikt zoekresultaten volgens de hoeveelheid steun die ze krijgen. Zo ontdek je met een klik van de muis wie de ‘opinion leaders’ in je branche zijn en welke twitteraars je maar beter goed in de gaten houdt.

Executive Summary

Social listening is cruciaal voor elk bedrijf dat een uitstekende online klantenservice wil verlenen. Ontdek welke tools je kunt gebruiken om de berichten van je bestaande en potentiële klanten over jouw bedrijf op de voet te volgen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *