Gaan QR codes dan toch doorbreken dankzij virtuele etalages?

Volgens de ene wel, volgens de andere niet. Wat vaststaat is dat er enigszins wat voorlichting vereist is en dat anderzijds meer mensen moeten beschikken over toestellen en software die in staat zijn de QR codes te scannen.

De laatste jaren worden we steeds meer met deze (niet zo) nieuwe technologie geconfronteerd. In kranten en magazines, op websites, maar ook steeds meer op andere voorwerpen.

QR codes wijdverspreid maar…QR_Code_Design_Disney

Zo maakt Just Eat al even gebruik van QR codes op hun auto’s, waar ik jammer genoeg geen foto van leek te vinden… En ook andere bedrijven beginnen er gebruik van te maken. Zo hebben bepaalde producten in de supermarkt een QR-code waarmee je dan bijvoorbeeld enkele recepten kan ontdekken. Zelfs voor banken en verzekeringen zijn QR-codes toepasbaar!

We kunnen het gebruik van nieuwe marketingtechnieken alleen maar toejuichen. Vooral de snelheid waarmee info bekomen kan worden aan de hand van QR codes spreekt in het voordeel ervan. QR is dan ook de afkorting van Quick Response

QR codes zijn dus perfect voor allerlei doeleinden: van promoties, kortingen en coupons tot het verspreiden van informatie & gegevens (bv. visitekaartje), productinformatie, enzovoort. In een QR-code kunnen tot maar liefst 7089 tekens geplaatst worden. Meer dan genoeg voor iedere marketingboodschap!

Ten slotte kunnen QR codes offline met online verbinden en net daarom passen zij zo goed binnen de huidige (online) marketingmix.

Het klinkt allemaal zeer geweldig maar toch dienen we hier een kanttekening bij te maken. In augustus 2011 scande slechts 6,2% van de Amerikaanse bevolking een QR-code. Hoewel dit overeenkomt met 14 miljoen personen valt dit in een land waar QR-codes al beter ingeburgerd zijn dan hier, toch wat tegen.

Bovendien zijn het merendeel van de gebruikers trouwens mannen tussen de 18 en 54 jaar. In de meeste gevallen zal je dus niet je hele doelgroep bereiken en lijken QR-codes enkel toepasbaar op bepaalde niches…

Nieuwe QR-hype: QR-vitrines

Maar tegenwoordig is er een nieuw QR-fenomeen. Op Emerce verscheen vandaag namelijk een artikel over de virtuele etalages/winkels of QR-vitrines. In Nederland opende onlangs de eerste virtuele etalage, maar in het Verenigd Koninkrijk, de VS en Singapore staan ze al een stuk verder.

Zo openden Tesco en Ocado virtuele pop-up winkels voor de producten uit hun supermarkten en kon men ook in Singapore huishoudwaren thuis laten leveren door QR-codes te scannen (en naderhand hun gegevens in te vullen). En in New York opende zelfs eBay een virtuele etalage die 24/24 open is.

Rest het nog aan de (andere) Belgische bedrijven om QR-codes op te nemen in hun marketingmix en ze ook gepast in te zetten voor hun marketingdoelen zoals Addmyberry dit onlangs zeer geslaagd deed.

QR-codes & grafisch design

Bekijk trouwens ook de volgende blogpost even. In deze blogpost wordt getoond tot welke knappe designs je met QR-codes kan komen. Op die manier kan je ook het uiterlijk van de QR-code, en dus niet alleen de boodschap, aanpassen aan je merk, product of zelfs marketingcampagne.

 

Executive Summary

Wat? Gaan QR-etalages zorgen voor doorbraak van QR-codes?
En? Afhankelijk van de gebruikers zelf, maar dit fenomeen zou wel eens voor de doorbraak kunnen zorgen…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *