Follow your customer’s journey during the day | DMF 2012

Op Digital Marketing First nam Microsoft een keynote sessie voor zijn rekening waarin de invloed van Windows 8 op digitale marketing aan bod kwam. John Mangelaars, European Vice President of Microsoft Advertising, trapte meteen een open deur in door te stellen dat klanten nog nooit zo veeleisend zijn geweest. Via allerlei devices willen ze  op ieder moment van de dag toegang tot de informatie die ze nodig hebben of hun favoriete applicatie. Microsoft pobeert daarop in te spelen door zijn klanten te volgen tijdens hun ‘journey during the day’. Dat betekent dat ze dezelfde ervaring moeten kunnen beleven op meerdere toestellen die ze op één dag gebruiken.

Ander device, zelfde interface

Om een referentie te blijven en de torenhoge ambities waar te maken, moet Microsoft zijn klanten willens nillens volgen. Mensen gebruiken verschillende devices (desktop, laptop, smartphone, tablet, maar ook tv e n X-box) op dezelfde dag. En telkens moeten ze dezelfde ervaring kunnen beleven in een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke interface. Windows 8 moet het orgelpunt worden waarmee Microsoft die ambitie waarmaakt. De ‘gekleurde’ vlakken die we kennen van de Windows Phone 7 zullen ook terugkomen op andere toestellen. “Transparantie, eenvoud en gebruiksvriendelijkheid staan centraal”, aldus John Mangelaars.

De verschillende ‘belevenissen’ van consumenten

Bij Microsoft probeert men de ‘ervaringen’ van consumenten in een aantal categorieën op te delen en voor elk van hen een oplossing te bieden in de vorm van een of ander apparaat. Dat kan een smartphone zijn, maar evengoed een tablet of zelfs tv. De onderverdeling gaat als volgt:
1. Research: traditioneel gebruik
2. Transfer: informatie/data altijd en overal bij de hand hebben
3. Connect: verschillende dingen tegelijkertijd doen op verschillende devices
4. Commute: tijdelijk (onderweg) werken
5. Down time: rustig ergens werken (chillen)

Apps voor lokaal gebruik

Microsoft beseft ook dat we meer en meer naar een device-omgeving evolueren en mensen apps lokaal op hun apparaat gebruiken om online te gaan, Facebook te gebruiken, te chatten of te gamen. “Het is voor ons topprioriteit om de gebruikerservaring overal dezelfde te laten zijn. Dat geeft mensen comfort en gebruiksgemak. Met Windows 8 zijn we definitief die weg ingeslagen.”

Nieuw besturingssysteem eind deze maand gelanceerd

Op 29 oktober vindt er in Amerika een Windows Phone 8 evenement plaats waarbij Microsoft meer details vrijgeeft over zijn mobiele besturingssysteem. De Windows Phone 8 moet realiseren waarin zijn voorganger niet is geslaagd: de concurrentie aangaan met de iPhone. Er gaan geruchten de ronde dat Microsoft zelf een smartphone zou lanceren, maar dat lijkt weinig waarschijnlijk. De smartphones met Windows 7 (waaronder de Nokia Lumia) konden de hoge verwachtingen niet inlossen. Afwachten wat het dit keer wordt.

Executive Summary

John Mangelaars van Microsoft over digitale marketing
Dezelfde gebruikerservaring op alle mogelijke apparaten

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *