Falen met QR code’s? Bekende merken gingen je al voor!

QR codes worden steeds populairder als een link tussen de online- en offline wereld. Consumenten zijn echter niet altijd even vertrouwd met de codes, daarnaast heeft (nog) niet iedereen een smartphone met mobiel internet. Ook adverteerders hebben nog moeite om QR codes toe te passen, dit bewijzen in ieder geval de beginnersfouten die merken als Red Bull, Continental en Esquire hebben gemaakt het afgelopen jaar. Mashable maakte voor ons een lijst met de Top QR Code Fails of 2011.

Pop-ups

Een QR code in een vliegtuig lijkt sowieso een vreemd idee. Luchtvaartmaatschappij Continental had echter toch een leuk plan om door middel van QR codes in hun magazine het eenvoudiger te maken vliegmijlen te sparen. Het scherm van een smartphone is echter niet erg groot. Hier had Continental blijkbaar geen rekening mee gehouden. Ze plaatsten namelijk een grote pop-up op de landingspagina die slechts gedeeltelijk op het scherm pastte, hierdoor werd het onmogelijk voor gebruikers om de pop-up weg te klikken en de pagina te bezoeken.

Metro

Waar krijg je absoluut de slechtste ontvangst op je smartphone? Het antwoord is waarschijnlijk in de metro. Toch vond Red Bull het een strak plan om QR codes te plaatsen op de posters die ze voor hun Red Bull Creation campagne in metro’s hingen. Vanzelfsprekend kon bijna niemand de promotiepagina’s laden, want ook mobiel internet werkt er zelden of nooit.

Red Bull creation poster

Positie

Esquire plaatste een trendy QR code op hun voorpagina. Helaas was het de exacte positie waar een label voor verzending op wordt gekleefd. Voor velen was de QR code dus onmogelijk te scannen of zelfs onzichtbaar! Andere verhalen vertellen ons over QR codes die onderaan een poster staan, een positie die vaak deels uit het zicht is door obstructies die in het gezichtsveld staan.

Flash websites?

In de comments van het artikel werd nog een erg mooi voorbeeld gegeven van een QR code fail. Door een QR code te verwijzen naar een Flash website verlies je meteen alle iPhone-gebruikers die geen Flash kunnen laden op hun toestel.

Kennen jullie nog QR code fails? Deel het in de commments of @Queromedia. Uit onze fouten leren we namelijk om het later beter te doen!

Executive Summary

Wat? QR codes op magazines en posters
Maar? De codes worden vaak slecht toegepast

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *