Enkele mythes over A/B testing ontkracht

Als online marketeer zou je regelmatig moeten A/B testen. Mailings, landingspagina’s en call-to-actions, allemaal kan je ze A/B testen door verschillende versies op het publiek los te laten, en te kijken welke versie het beste resultaat oplevert. Helaas hangen er nog heel wat mythes rond A/B testing, mythes die online marketeers ervan weerhouden om verschillende versies van hun teksten en call-to-astions te testen. Tijd dus om een aantal van die mythes te ontkrachten!

a-b testing mythes ontkracht

“Mijn instinct is heilig”

Vaak hebben we de neiging om blindelings op ons instinct te vertrouwen. Helaas maken ook de meest ervaren marketeers nog fouten. Dankzij die ervaring kan je natuurlijk beter inschatten wat goed werkt en wat niet goed werkt, maar A/B testing blijft belangrijk. Zeker in een online wereld waar de zaken constant veranderen: wat vandaag nog goed werkt kan over een jaar alweer compleet achterhaald zijn. Vertrouw dus niet alleen op je instinct, en test!

“Wat voor een ander werkt, werkt voor mij ook”

Er zijn tal van A/B testing case studies, en er zijn tal van algemene richtlijnen die je zou moeten volgen betreffende het design, betreffende copywriting en betreffende de conversieratio’s. Maar wat voor een ander wel werkt, werkt daarom niet automatisch goed voor jou. Algemene richtlijnen en case studies zijn goed, maar durf ze in vraag te stellen in plaats van ze blindelings op te volgen.

“A/B testing heeft een negatieve SEO impact”

“Wat is de invloed van A/B testing op mijn Google ranking, heeft dit een negatieve impact of niet?”, het is veel gestelde vraag. Het is ook een terechte vraag: als je twee landingspagina’s test met bijvoorbeeld een verschillende call-to-action, dan riskeer je dat Google dit als dubbele content ziet, en dat heeft wel degelijk een negatieve impact op je Google ranking. Om dat te vermijden, geeft Google zelf een aantal richtlijnen betreffende A/B testing. Volg deze richtlijnen op, en je A/B test zou geen invloed mogen hebben op je ranking in Google.

“Als het mooi is, dan werkt het”

Maar al te vaak gaan we ervan uit dat een call-to-action, een mailing of een landingspagina er vooral mooi moet uitzien om resultaat op te leveren. Het design is echter niet heilig: tal van studies en A/B testen wijzen uit dat pagina’s met een minder mooi design even goed of beter kunnen werken als pagina’s met een mooi design. De tekst en de boodschap zijn nog veel belangrijker dan het design.

Het zijn slechts enkele van de vele mythes die ons vaak tegenhouden om te gaan A/B testen. Meer informatie over A/B testing lees je op de blog van Hubspot.

Executive Summary

Enkele mythes over A/B testing ontkracht
Er hangen vandaag de dag nog heel wat mythes rond A/B testing. Tijd om er een aantal van te ontkrachten!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *