Emotional marketing: ook voor online marketing!

De mens is een rationeel denkend wezen dat rationele beslissingen maakt. Yeah, right. Elke praktiserende, niet-naïeve marketeer (in welke tak dan ook) weet én ondervindt aan den lijve dat consumenten allesbehalve beslissingen maken op basis van rationele overwegingen. En misschien is dit in online context nog wel meer het geval, dan in andere koopomgevingen… Consumenten beslissen op grond van emoties en niet omwille van logica.

Emotional marketing: het marketen van emoties

Emotional marketingEmotional marketing wordt meer en meer als toevlucht gezien om in zekere mate die irrationele consumenten te pakken te krijgen. Psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman toonde met zijn onderzoek aan dat we als consument eigenlijk zelden een rationale beslissing maken. Ook Brian Wong sprak over het oproepen van emoties bij klanten op The Next Web Conference 2012.

Kijk eens naar jezelf: hoe vaak valt het voor dat je geen enkele emotie voelt als je iets koopt? Je hoeft je er zelfs niet bewust van te zijn… En trek dat eens door naar een online omgeving. Stel je voor: je bent op zoek naar iets en wend je tot een zoekmachine… Zeker dat de zoekresultaten absoluut geen emoties bij je oproepen? Nogmaals, emoties spelen altijd mee of het nu bewust of onbewust is. En dus ook in online marketing!

4 emoties die ook online werken

Inspelen op emoties is dus geen domme marketingzet. De zeven kernemoties zijn: vreugde, angst, woede & verdriet, vertedering, verrassing en jaloezie. Ook kan je in online marketing inspelen op deze emoties!

Vreugde

Wellicht de emotie waarnaar de meeste mensen op zoek zijn, niet? Klanten wil je uiteindelijk blij maken, tevreden weg zien gaan. Om een vreugdevol gevoel op te wekken, kan je op je website best werken met vrolijke kleuren, mooie of grappige foto’s van producten en visueel aantrekkelijke banners. Probeer de je content te linken aan zaken waar de meeste mensen blij van worden. Verkoop je een nieuwe kledingcollectie? Probeer dit dan bijvoorbeeld te linken aan de positieve aspecten van het seizoen waarvoor de collectie bestemd is…

Angst

Niemand is graag bang. En we zullen alles in het werk stellen om angstige situaties te vermijden of op te lossen! Vanuit onze levenservaring als mens kennen we allemaal wel enkele situaties waarin we liever niet (meer) willen verkeren. Als marketeer kan je hierop inspelen door jouw product als veilig, beschermend en probleemoplossend te profileren.

Afbeeldingen (banners) of korte filmpjes lenen zich perfect toe om een beangstigende situatie en je product voor te stellen, maar in SEA is het ook bijvoorbeeld zeer makkelijk om op deze emotie in te spelen. Gebruik in je advertenties headlines of descriptions zoals “parkeer veilig en onbezorgd in…” of “nooit meer onaangename geurtjes met deze deodorant”. Op die manier reik je meteen een oplossing aan voor angstige situaties, nl. jouw product.

Woede & afkeer

Wederom een niet zo positief getinte emotie, maar daarom niet minder bruikbaar voor online marketing. Het zijn vooral organisaties in de non-profitsector of lobbies die dikwijls een gevoel van woede proberen op te wekken, om zoveel mogelijk aanhangers en eensgezinden achter zich te scharen. Denk maar aan Greenpeace of Amnesty International…

Ook in een online context dien je zoveel mogelijk de grafische toer op te gaan. Maak een duidelijk statement, zeg waarom dit niet door de beugel kan en bewijs het met afbeeldingen, video of aangrijpende foto’s.

Vertedering

Velen durven het niet te bekennen, maar eigenlijk zijn we allemaal fan van de vertederende of schattige reclamespotjes. Zelden slaagt een verterend gevoel er niet in een positieve associatie met het merk te creëren. Een schattig kind, een koddige puppy; het werkt wel degelijk (al is het op onderbewust niveau). Kijk maar naar de Soupline reclamespotjes (“bijna zo zacht als mama”).

Conclusie

Emotional marketing werkt. We zijn immers allemaal gevoelsdieren. Het is slim om als online marketeer trachten in te spelen op deze emoties, maar het is geen gegarandeerde succesformule. De juiste emotie moet op het juiste moment getriggered worden, waarop jij vervolgens kan inspelen met je product. We spreken hier over emoties, wat per definitie betekent dat er geen vast patroon is hoe een consument zal reageren en of ie al wel zal reageren…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *