Een vernieuwde marketingmix om je e-marketing te plannen

7 p's

Vanaf het moment dat je in de marketingwereld stapt leer je de marketingmix kennen. De 4 p’s – product, prijs, plaats en promotie – zijn de bouwstenen waar de meeste marketingplannen en theorieën op gebouwd zijn.

Voor e-marketing zijn de 4 p’s echter onvolledig. Aangezien de indeling 51 jaar geleden bedacht is door Jerome McCarthy is het niet verwonderlijk dat het anno 2011 een facelift nodig heeft. Daarom stellen we vandaag een iets recenter model voor dat een vollediger beeld biedt voor je marketingactiviteiten op het internet.

Uitgebreide marketingmix: de 7 p’s

We gebruiken het model van Booms en Bitner voor de uitgebreide marketingmix. Vanzelfsprekend komen de 4 p’s terug in dit model met 7 p’s. Hoewel de invulling per merk verschilt natuurlijk, zijn product/prijs/promotie en plaats nog steeds de belangrijkste elementen waar iedere strategie op steunt.

Maar er komen 3 p’s bij. Physical evidence, people en process. Hoewel deze marketingmix 20 jaar geleden volledig op maat van de dienstensector gemaakt is, kan je hem ook vertalen naar alle producten die je op het internet verkoopt. Het internet kampt namelijk met dezelfde problemen als de dienstensector: producten zijn niet tastbaar.

Physical evidence

In de eerste plaats moet je je klanten dus zekerheid bieden. Vertrouwen opbouwen. Dit doe je door bewijs te leveren dat je producten van goede kwaliteit zijn, leveringstermijnen worden nageleefd en vooral door je producten te visualiseren.

Als je goederen verkoopt is het visualiseren natuurlijk makkelijk. Een foto van je product is snel toegevoegd. Maar ook voor diensten biedt het internet de ideale opties om je product tastbaar te maken. Het aantal Youtube filmpjes van Google producten alleen is voor ons voldoende bewijs.

Ook sterke, unieke content over je producten helpt klanten een keuze te maken. En als je goede zoekwoorden opneemt in de productinformatie is het ineens een extra voordeel voor zoekmachine optimalisatie.

Het probleem ligt dus vooral bij het bewijzen van de kwaliteit van je producten en je customer service. Worden betalingen correct afgehandeld? Kan ik met klachten ergens terecht? Zie ik mijn producten dit jaar nog? Als bedrijf vertrouwen potentiële klanten je maar tot op zeker hoogte. Ze zoeken dus naar een houvast bij recensies en aanbevelingen van anderen. Met andere woorden de zesde P: people.

People

Op het internet kan je people in drie belangrijke invloeden verdelen. Aan de ene kant heb je het personeel. Op de tweede plaats je vrienden. Als laatste komen wildvreemden met ervaring.

Het personeel is natuurlijk belangrijk. Is het mogelijk contact te maken met de onderneming? Enkel via e-mail of kan je in real-time met iemand praten via chat, telefoon of video chat? Daarnaast zijn ook een aanwezigheid op social media en goede copywriters/webdesigners een duidelijke meerwaarde voor je onderneming.

Natuurlijk is de mening van je vrienden belangrijk als je een aankoop doet. Wie vertrouw je meer? Een integratie van social media zorgt dus niet enkel voor naamsbekendheid, maar ook voor vertrouwen. Een casetudy van Eventbrite gaf zelfs een meetbare waarde per tweet en facebook like.

Verbazend genoeg zijn de meningen van wildvreemden vaak nog belangrijker dan die van je vrienden. Op iedere e-commerce site is tegenwoordig ruimte voor recensies. Google gaat echter nog veel verder met Google Shopping. Google haalt recensies van verschillende websites en verzamelt ze in productpagina’s.

Het zijn echter niet enkel de producten die een cijfer opgeplakt krijgen. Ook over verkopers kan je recensies vinden op het internet en in Google Shopping. Het concept is al enorm bekend op eBay, maar krijgt een veel bredere invulling door Google.

Process

Om de p van process een correct kader te geven moeten we eerst plaats bespreken. Vanzelfsprekend heeft de p van plaats een andere invulling op het internet. Toch komen dezelfde elementen terug. Waar ga je verkopen? Op je website, op Facebook of via affiliates? Hoe handel je leveringen af? En natuurlijk is de lay-out en de gebruikerservaring van je webstore één van de belangrijkste elementen!

Process gaat specifiek over de stappen die een gebruiker moet zetten om tot een aankoop te komen. Binnen e-marketing is het belangrijk hier een extra p aan te wijden. Iedereen heeft de mantra al gehoord: “Bij iedere klik die een bezoeker moet doen verlies je 30% van je verkeer.”

Proces gaat natuurlijk verder dan enkel de acties die klanten op je website moeten ondernemen. Het zijn ook alle stappen ervoor en erna die leiden tot de aankoop en kunnen leiden tot herhaalaankopen. Vooral de integratie van promotie in verschillende punten van het verkoopsproces vraagt extra aandacht op het internet. Geavanceerde targetingopties en remarketing schreeuwen voor een geïntegreerde aanpak.

Daarnaast is het internet ideaal geschikt om het proces te optimaliseren. Je hebt verschillende analyseprogramma’s zoals Google Analytics die perfect ieder probleem en iedere gemiste kans kunnen opsporen.

Gebruiken jullie nog marketingmodellen?

Hoewel de term marketing te pas en te onpas wordt gebruikt in het internetlandschap, vragen we ons toch af in hoeverre er nog op traditionele modellen wordt gesteund. Gebruik je de 4 p’s, de 7 p’s of misschien de 4 s’en van de web marketingmix?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *