6 tips voor de marketingstrategie van kleine bedrijven in 2014

marketingstrategie van kleine bedrijven

Marketing voor kmo's in 2014Nu 2013 bijna achter de rug ligt, wordt het tijd om ons te concentreren op 2014. Voor kleine zelfstandigen en voor KMO’s biedt 2014 heel wat uitdagingen, ook op vlak van online marketing. Grote bedrijven en multinationals hebben het belang van online marketing al lang ingezien, en verschuiven steeds meer budgetten van offline naar online marketing. In een tijdperk waar consumenten altijd online zijn, mogen kleine en lokale spelers niet achterblijven: voor kleinere spelers ligt daar werkelijk nog een onontgonnen goudmijn. Ben jij klaar om mee op de kar van online marketing te springen?

1. Verschuif je marketingbudget van offline naar online

Een logische maar onontbeerlijke tip: voorzie voldoende budget voor online marketing. Offline marketing blijft belangrijk, maar voorzie ook een groot stuk van je budget voor online marketing. Je marketingstrategie voor 2014 zou een gezonde mix tussen online en offline marketing moeten bevatten, zorg dat ook je budget daarop is afgestemd.

De return-on-investment is hier natuurlijk key, maar voorzie ook een stukje flexibel budget, dat je toelaat om te experimenteren met verschillende marketing activiteiten.

2. Je website is key

De online marketingstrategie is natuurlijk grotendeels gestoeld op je website. Heb je nog geen website? Breng daar dan als de bliksem verandering in! Heb je er wel een? Blijf die dan verder uitbouwen met content en verbeter de website waar nodig. Hou steeds onderstaande in het achterhoofd:

  • Contactinformatie moet consistent en zichtbaar zijn: niet alleen op de contactpagina. In de footer of de header mogen een telefoonnummer en adres niet ontbreken.
  • Ga voor een professioneel en gebruiksvriendelijk design: te veel websites van lokale KMO’s zien er ronduit lelijk en onprofessioneel uit. Doe liefst beroep op een professional voor het design van je website. Doe je het toch zelf of binnenshuis, vraag dan steeds de mening en feedback van anderen.
  • Zorg voor keywordrijke content: zorg ervoor dat de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om informatie te zoeken via Google, terugkomen in de content en de url’s van je website.
  • Update je content regelmatig, voeg regelmatig unieke content toe en monitor de resultaten van je website met Google Analytics.

3. Mobiel is de toekomst

Mobiel is de toekomst. Is je website nog niet geoptimaliseerd voor mobiel? Breng daar dan verandering in, en zorg ervoor dat je website een responsive design meekrijgt. Extra belangrijk op een mobiele website zijn je contactgegevens en openingsuren, zorg ervoor dat die heel snel en gemakkelijk te vinden zijn vanop een smartphone of tablet.

4. Zorg ervoor dat je in online bedrijfsgidsen staat

Niet alleen scoren in Google is belangrijk, er zijn tal van online bedrijfsgidsen waar je in wil verschijnen. De Gouden Gids en Yelp zijn er twee van, maar er bestaan er natuurlijk veel meer. Een kleine zoektocht bij Google op “lokale bedrijven” levert tal van bedrijfsgidsen op waarin je mogelijk wil verschijnen.

5. Hou een oogje in het zeil over wat er online over je gezegd wordt

Veel lokale KMO’s staan er niet bij stil, maar de kans is groot dat er online van alles gezegd en geschreven wordt over je bedrijf. Hou een oogje in het zeil over wat er allemaal over je geschreven wordt. Dat doe je via Google Alerts, en door review sites binnen jouw sector in het oog te houden. Vermijd negatieve reviews door het bieden van een uitstekende service! Schrijft er toch iemand een negatieve review over jouw bedrijf, laat je daar dan niet door van de wijs brengen. Vergeet ook niet om tevreden klanten te stimuleren een review te schrijven.

6. Social media voor lokale bedrijven

Sociale media kunnen voor lokale spelers een grote meerwaarde zijn. Er bestaan tal van voorbeelden van kleine bedrijven die sociale media op een zeer efficiënte manier inzetten voor het uitbouwen van duurzame relaties met de klant. Bepaal welke sociale media kanalen voor jouw bedrijf het beste werken, en werk een sociale media strategie uit.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *