5 online marketing metrics waar je CEO wild van wordt

qm-ceo

Hoe je het ook draait of keert, de CEO calls the shots! Samen met de CFO bekijkt hij of zij de resultaten en op het einde van de rit maken ze de eindafrekening. En als die negatief uitvalt, moet er gesnoeid worden in de budgetten. Marketing is dikwijls een van de eerste departementen die moet besparen. Het is dus zaak om aan te tonen dat de investeringen van je marketingacties wel degelijk iets opbrengen. Hoe doe je dat en welke metrics vinden CEO’s belangrijk?

Online marketing metrics bieden concrete cijfers

Het voordeel van online marketing is dat je over relatief veel cijfers en data beschikt. Bij bijvoorbeeld print en billboards heb je dat veel minder. Er zijn een heel aantal metrics die je in een KPI-document kan opnemen, maar uiteindelijk ligt de CEO vooral wakker van het nettoresultaat. Hieronder vind je een lijst van metrics waar een CEO zeker oren naar heeft.

01/

Kost per acquisitie

Om de kost per acquisitie te berekenen, deel je de totale sales en marketing kosten door het aantal nieuwe klanten. Bij de totale kosten moet je werkelijk met alles rekening houden: advertentiekosten, overhead, lonen, commissies, bonussen,… Baken altijd een periode af: een maand, een kwartaal, of een half of volledig jaar. In Google Analytics kan je een overzicht terugvinden van de kost per acquisitie, maar er wordt enkel rekening gehouden met de advertentiekosten. Het is wel mogelijk om andere kosten te importeren.

02/

Marketing percentage van de kost per acquisitie

“Wat is het aandeel van marketing in de kost per acquisitie?”

Wat is het aandeel van marketing binnen de algemene kost per acquisitie. Deze metric is vooral interessant om te bekijken of er zaken veranderen en je strategie bijgestuurd moet worden. Er zijn twee oorzaken voor een stijging: je spendeert te veel aan marketing of je investeert meer in marketing om de sales op te drijven en de kwaliteit van de leads te verhogen.

Hoeveel bedraagt het marketing percentage precies?

  • Bedrijven met een complexe salescyclus (en outside sales): 10 à 20%.
  • Bedrijven met een minder complexe cyclus (veelal interne sales): 20 à 50%.
  • Bedrijven die een heel lage sales kost hebben: 60 à 90%.
03/

Payback time

Dit is de tijd die nodig is om de kost per acquisitie voor een nieuwe klant terug te verdienen. De vraag is wanneer een nieuwe klant ‘winstgevend’ wordt. De kost per acquisitie wordt gedeeld door de maandelijkse omzet. Het resultaat is het aantal maanden dat het kost om de investering voor de nieuwe klant terug te verdienen.

04/

Aantal klanten gegeneerd door marketing

“Welke klanten werden rechtstreeks door marketingacties aangebracht?”

Het aantal klanten dat rechtstreeks door marketing werd aangebracht, is een heel interessante metric. Bekijk alle klanten die je gedurende een periode binnenhaalde en bereken het percentage dat startte met een lead die voortkwam uit een marketingactie. Het is ook interessant om deze metric met de door sales aangebrachte klanten te vergelijken. Hiervoor bestaan er geautomatiseerde analysesystemen, maar je kan het ook manueel berekenen.

05/

Percentage klanten door marketing ‘beïnvloed’

Deze metric is vergelijkbaar met de vorige, maar telt alle nieuwe klanten die gedurende het salesproces door een marketingactie werden beïnvloed. Marketingacties lagen dus niet aan de oorsprong van deze nieuwe klanten. Als een sales medewerker bijvoorbeeld een lead binnenhaalt die daarna een marketing event bijwoont, is die door marketing beïnvloed. Een goede maatstaf hiervoor in Google Analytics zijn de zogenaamde assisted conversions.

Het is dus zaak om de juiste metrics te kiezen en je rapporten goed te stofferen. Uiteindelijk draait het om harde cijfers. Het staat vast dat een uitgekiende online marketing strategie ROI opbrengt. Je moet die kunnen detecteren en analyseren.

Inspiratie: hubspot.com

Executive Summary

Hoeveel klanten zijn er door marketing gegenereerd? En wat is de kost per acquisitie? Met de juiste metrics kan je je CEO en CFO overtuigen van het belang en het nut van je marketingacties. Wij zetten de belangrijkste op een rijtje.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *