BMWi promoot elektrische wagens met knappe augmented reality campagne

Elektrische auto’s. Iedereen weet dat ze een milieuvriendelijk alternatief zijn voor auto’s op benzine en diesel, maar elektrische auto’s hebben bij de echte autoliefhebbers toch nog steeds een negatieve bijklank. Ze zouden minder krachtig zijn dan de klassieke auto’s, en bovendien ziet iedereen op tegen het dagelijks opladen van de wagen.

Een vette kluif dus voor marketeers. En dus waagde BMWi, de divisie van BMW die zich bezig houdt met het ontwikkelen van elektrische wagens, zich aan een knappe augmented reality campagne.

Window into the near future

Aan de kantoren van BMWi aan de 6th Avenue in New York werd een ‘Window into the Near Future’ aangebracht. Via digitale projectie en technologie op basis van bewegingsdetectie werd het verkeer op de 6th Avenue in real time op het scherm geprojecteerd in de vorm van concept cars voor de toekomst. Deze conceptwagens zijn BMWi’s idee van de wagen van de toekomst.

BMW gebruikte voor deze campagne drie gesofisticeerde camera’s die het verkeer op de laan registreerden, een projectiescherm, 2 projectoren en geavanceerde autotracking technologie. Al deze state-of-the-art technologie zorgt ervoor dat het verkeer niet alleen in real time op het scherm geprojecteerd wordt, maar ook dat alle omgevingsfactoren kloppen. Zo werd het op het scherm ook donkerder naarmate de avond viel over New York, om de projectie op het scherm nog realistischer te maken.

Boodschap op visuele manier gebracht

Voor voorbijgangers is dit natuurlijk heel leuk om naar te kijken, maar belangrijker is natuurlijk de boodschap die deze campagne wil meegeven. De 6th Avenue is een drukke laan in het centrum van Manhattan waar dagelijks heel wat verkeer passeert. In totaal heeft het scherm 248.368 wagens getransformeerd naar conceptwagens. Indien al deze getransformeerde wagens effectief elektrische wagens waren volgens het concept van BMWi, dan zou dit in totaal 500 miljoen dollar aan brandstof uitgespaard hebben. Bovendien zou dit jaarlijks bijna 1.325.000 ton aan CO2-uitstoot verminderen. BMWi maakt de voorbijgangers bewust van deze cijfers door ze te updaten elke keer een auto voorbijrijdt.

De conceptwagen die BMWi in deze campagne in de kijker zet, is geen verre toekomstmuziek. De wagen zou eind volgend jaar al op de markt kunnen komen. Bovendien worden we als consument in deze campagne niet overspoeld door weinig zeggende statistieken, maar laat deze campagne ons een waarheidsgetrouw beeld zien van hoe deze elektrische wagens zich in het stadsbeeld kunnen manifesteren. En dat spreekt natuurlijk meer aan dan saaie statistieken.

Executive Summary

Augmented reality campagne van BMWi
BMWi maakt de consumenten warm voor de conceptwagen van de toekomst met deze knappe augmented reality campagne in de straten van New York.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *