QR codes op TV – ‘bestel’ nu krijgt een nieuwe betekenis!

QR codes op posters, flyers, visitekaartjes, pennen en glazen zijn niets nieuws. Maar nu komen QR codes ook naar een TV in jouw buurt … in ieder geval in Amerika. Het Home Shopping Network heeft de afgelopen dagen QR codes toegevoegd aan hun programma’s tijdens hun ‘innovation event’. Ze verkochten de laatste dagen technologische producten en wilden dan ook zelf innovatief uit de hoek komen.

QR code marketing

Natuurlijk is de keuze voor QR codes in dit geval meer dan enkel ‘innovatief zijn’. Er zitten belangrijke inzichten achter de keuze. Klanten zoeken steeds vaker naar extra informatie over producten op het internet. Door QR codes toe te voegen kan HSN vermijden dat potentiële klanten op websites van concurrenten terechtkomen of erger nog helemaal geen, foutieve of negatieve informatie vinden over het product dat ze hebben gezien.

Zoekmachine optimalisatie kan namelijk redelijk traag zijn voor nieuwe producten en tijdelijke acties. Door QR codes te gebruiken, geeft HSN de kijkers een directe link naar meer relevante informatie en tegelijk wordt het makkelijker voor deze klanten om meteen tot een aankoop over te gaan. Alleen maar positief voor HSN dus?

QR code op TV - HSN

Tekst, uitleg, Facebook en een call center!

QR codes worden dan misschien wel populairder, toch zijn er nog enorm veel mensen die niet weten wat ze ermee moeten aanvangen. HSN geeft dan ook regelmatig extra uitleg bij de QR codes en het gebruik ervan. Als de codes in beeld zijn staat er ook een kleine tekst bij zoals je in de afbeelding hierboven kan zien. Ook hun callcenter en Facebook pagina stonden klaar om kijkers te helpen om de codes te gebruiken. HSN liet dan ook niets aan het toeval over en ondersteunde hun test volledig.

Op vlak van kosten vallen QR codes zeer goed mee. Een QR code genereren is volledig gratis. In het geval van HSN is ook de content voor hun websites al aanwezig aangezien zelfs voor een home shopping onderneming 40% van hun verkopen online plaatsvinden. Het is dan ook logisch dat ze al voldoende informatie en betaalmogelijkheden op hun website hebben staan.

Wat zijn die afschuwelijke zwart-wit dingen op mijn scherm?

De enige vraag die rest is de uitstraling van QR codes, die naar mijn bescheiden mening verre van mooi is en zelfs niet mooi van ver. Er zijn echter alternatieven in de vorm van QR codes met een custom achtergrond of Microsoft tags. Je moet natuurlijk wel de afweging maken tussen gebruiksgemak en een professionele uitstraling.

De Microsoft tag is bijvoorbeeld minder bekend en kan enkel gescand worden met de applicatie van Microsoft zelf. Een QR code daarentegen kan door tal van applicaties gescand worden en soms zijn dergelijke apps zelfs al geïnstalleerd wanneer je een smartphone aankoopt. Met een custom achtergrond moet je wel oppassen dat de code nog steeds leesbaar is.

Wat vinden jullie van deze toepassing van QR codes? Een volgende stap in de verbinding van offline en mobile marketing of een laatste stuiptrekking van een uitstervende technologie?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *