Nooit meer wachten dankzij Accelerated Mobile Pages (AMP)?

Accelerated Mobile Pages AMP

In 2016 is mobiel internetgebruik goed voor meer dan de helft van het totale internetverkeer. De gebruikservaring laat echter nog te vaak te wensen over. Snellere pagina’s zijn een must om je website relevant te houden en je rendement veilig te stellen. De technologie van Accelerated Mobile Pages, een open-source initiatief van Google, belooft mobiele laadtijden sterk te decimeren.

Informatie consumeren, the modern way

De smartphone heeft ons leven grondig veranderd. Zo grondig dat sommigen weleens klagen dat de smartphone ons asociaal heeft gemaakt. Kijk maar, zeggen ze dan, hoe iedereen op de trein in z’n individuele bubble zit met de oortjes in en een iPhone 6 in de handen. Heeft de smartphone ons dan echt zo veranderd, of consumeren we informatie tegenwoordig gewoon op een andere manier dan vroeger?

Eén ding staat vast: smartphones zijn overal en we gebruiken onze toestellen massaal om in contact te blijven met vrienden, gegevens op te zoeken en het nieuws te raadplegen. Er staat de snelle consument echter nog één zaak in de weg: webpagina’s die te traag laden. Vaak laat de user experience van mobiele surfers nog te wensen over. Da’s vervelend voor jou als mobiele internetgebruiker, maar net zo problematisch voor wie content publiceert en adverteert. Want elke keer dat een webpagina te lang op zich laat wachten, verliezen zij een bezoeker en dus een kans op een succesvolle conversie.

Google introduceert het Accelerated Mobile Pages Project

Als geen ander heeft internetgigant Google er baat bij om mobiel surfen toegankelijker te maken en aan te wakkeren. In oktober 2015 lanceerde Google dan ook het Accelerated Mobile Pages Project, kortweg AMP. Het open-source project maakt gebruikt van AMP HTML, een nieuw framework op basis van bestaande technologieën, waarmee Google en z’n partners lichtere webpagina’s maken die beduidend sneller laden op mobiele apparaten. Hoeveel rich content, video’s, animaties en graphics er ook op zo’n pagina staan: ze horen allemaal tegelijk en razendsnel te laden.

Technisch gezien zijn AMP-pagina’s aparte paginaversies voor mobiele apparaten. Je browser pikt uit de code op dat er een AMP-pagina beschikbaar is en zal die vertonen wanneer je mobiel surft. Doorgaans krijgt zo’n pagina de slug /amp/ in de url.

Daarnaast is het belangrijk om aan Google de relatie tussen gewone pagina’s en AMP-pagina’s te signaleren. Dat doe je door op de AMP-pagina’s in de code een canonical te leggen naar de standaardversie en op die pagina aan te geven dat er een AMP-versie bestaat.

Carrousel met ‘Top Stories’

Op 24 februari 2016 kon Google aankondigen dat AMP-webpagina’s vanaf heden makkelijker vindbaar zijn in Google Search. Wanneer je nu op een smartphone een zoekopdracht ingeeft in Google, krijg je bovenaan in de zoekresultaten een carrousel met ‘Top Stories’ te zien. Daarin staan de meest relevante AMP-webpagina’s. Topkranten als The Guardian en The New York Times zijn al aan boord.

De pagina’s laden razendsnel en je swipet makkelijk door de zoekresultaten. Een heel aantrekkelijke manier van surfen op je smartphone: snel en responsive, zonder tijd te verliezen. Webpagina’s die gebouwd zijn met AMP HTML, laden gemiddeld vier keer sneller dan gewone pagina’s. Bovendien gebruiken ze tien keer minder data.

De impact van AMP

Accelerated Mobile Pages biedt heel wat kansen voor webmasters en marketeers, maar vooralsnog is het nog wachten op concrete resultaten. Wanneer je zelf AMP hebt geïmplementeerd op je website, is het zaak om goed op te volgen hoe deze pagina’s precies presteren. Controleer om te beginnen of de AMP-versies überhaupt worden vertoond op mobiele toestellen. Bekijk ook of ze worden gedetecteerd in Google Search Console. AMP ondersteunt jammer genoeg geen toevoeging van custom JavaScript, maar er is wel een workaround: dankzij een aparte code kun je AMP-pagina’s toch tracken in Google Analytics. Daar kom je te weten of je nieuwe pagina’s mobiel zoekverkeer aantrekken, en zo ja, of ze een groter user engagement opleveren. Denk concreet aan metrics als time on site, bounce rate en conversieratio (indien relevant).

Het is nog onduidelijk welke invloed AMP zal hebben op de ranking van pagina’s die ermee worden uitgerust. Wat we wel weten, is dat sitesnelheid al langer een cruciale factor is in SEO. We mogen dus verwachten dat snelle websites op mobiele toestellen het aanzienlijk beter zullen doen in de SERP’s dan gelijkaardige maar tragere websites. Google wijst er zelf op dat AMP helemaal niet de enige manier is om webpagina’s sneller te maken. Snel is snel, redeneert Google, zolang de consument er maar de voordelen van plukt.

AMP is een van de nieuwste technieken (en tactieken) binnen de SEO-discipline Search Appearance Optimization, of SAO. Terwijl zoekmachinemarketing zich nog altijd richt op ranking, wordt de manier waarop je zoekresultaten eruitzien ook almaar belangrijker. Scoort je content goed in Google, dan is de volgende stap om je van concurrerende zoekresultaten te onderscheiden door technieken toe te passen die ‘rich snippets’ stimuleren. AMP’s worden hogerop in de zoekresultaten weergegeven en springen direct in het oog van de gebruiker.

Meer weten over de implementatie van ‘Top Stories with AMP’?

Executive Summary

De technologie van Accelerated Mobile Pages, een open-source initiatief van Google, belooft mobiele laadtijden sterk te decimeren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *