47% meer mobiele ads in 2012

Mobiele advertenties worden binnenkort mainstream, dat zegt een onderzoek gevoerd door eMarketer.com. In de Verenigde Staten alleen al zou het gebruik van mobile ads met 47% stijgen in 2012, met een prijskaartje van ongeveer 1,8 miljard dollar. Diezelfde trend zou zich in het buitenland aan hetzelfde tempo voortzetten.

De toekomst van mobiele advertenties

Tegen eind 2011 zou ongeveer 38% van de Amerikanen met een mobiele telefoon gebruik maken van een smartphone. Van diezelfde groep zou zeker 41% minstens een keer per maand gebruik maken van mobiel internet. Toch bestaan mobiele advertenties al langer, denk maar aan advertenties via SMS die ook te zien zijn op “gewone” mobiele telefoons. Met de opkomst en het aanhoudende succes van smartphones echter zullen search en displays ads stilaan de bovenhand halen van die meer traditionele advertentieformaten. Vooral “rich media” (interactieve ads) en search zullen een sterke groei kennen tegen 2012.

mobile ads groei

“Consumenten willen steeds meer communiceren, netwerken, browsen en shoppen via verschillende apparaten. De toenemende verfijning van smart devices zal deze trend enkel versterken,” zegt Noah Elkin, hoofdanalist bij eMarketer. Het mainstream worden van o.a. smartphones dwingt bijgevolg marketers om mobiele advertentieformaten sneller op te nemen in het marketingbudget.

De voordelen van mobiele advertenties

De effectiviteit van mobiele advertenties is voornamelijk te danken aan volgende kenmerken:

  • Mobiele advertenties nemen meer plaats in op het scherm;
  • Door het kleinere scherm van mobiele toestellen ligt de focus sterker op de boodschap van de advertentie;
  • Betere targeting dan andere media (op toestel, tijdstip, provider, …);
  • Betere bereikbaarheid;
  • Crossmediale inzet.

Volgens een ander onderzoek door eMarketer zouden al die kenmerken samen van mobiele ads een effectiever medium maken dan hun niet-mobiele varianten. Dat onderzoek vermeldt wel enkel banners en rich media en is bijgevolg niet volledig van toepassing op Google display advertenties.

Mobile ads effectief
En jij? Ben je al van plan om mobiele advertenties op te nemen in je marketingplan voor volgend jaar?

Executive Summary

En? Sterke opmars van mobiele ads in 2012
Wat? Mobiele advertenties zullen meer en meer plaats innemen in het budget voor online marketing.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *