Case Study: Mobiel verkeer neemt toe op webshops [UPDATE]

Mobile marketing, mobiele websites, mobile advertising, … Tegenwoordig doen heel wat buzz-woorden rond ‘mobile’ de ronde. Om na te gaan of de hype niet ‘overrated’ is, zijn we even in onze Analytics accounts gaan kijken of er effectief een stijging van mobiel verkeer op webshops op te tekenen is in vergelijking met een vorige periode.

Eerst moeten we wel meegeven dat aangezien er ook meer interesse is in ‘everything mobile’, er ook meer aan gespendeerd wordt. Verschillende bedrijven maken dan ook meer en meer gebruik van mobiele advertenties om mobiele bezoekers naar hun site of webshop te lokken. Ook op vlak van SEO stijgt de aandacht voor de mobiele bezoekers. Zo kan je in de Google Keyword Tool zoektermen zoeken van mobiele apparaten. Als je dan die termen SEO-matig in je content gaat verwerken, kan je dus ook meer mobiele bezoekers aantrekken via SEO.

Het is ergens dus logisch dat er een stijging op te tekenen is aangezien de penetratie van mobiel internet stijgt, maar het is voor bedrijven en online marketeers dus wel degelijk belangrijk dit op te volgen en hun inspanningen hier aan aan te passen…

Bedrijven moeten inzetten op mobile marketing

Er is dus wel degelijk een duidelijke trend t.o.v. mobiele toestellen en het gebruik van mobiel internet. Steeds meer mensen gebruiken mobiele toestellen om brand websites te bezoeken en zelfs om online aankopen te doen. Hoewel het mobiele verkeer en de mobiele verkopen slechts een klein deel van het totaal vormen, zien we wel een duidelijke stijging. Hieronder twee screenshots van twee verschillende webshops:

Mobiel_verkeer_1

Mobiel_verkeer_2

Beide grafieken tonen een duidelijke stijging in het aantal bezoeken en de opbrengst. Er werd dan wel meer gespendeerd aan mobiele campagnes in AdWords maar de stijging van het aantal bezoeken overstijgt in bepaalde gevallen wel de kosten. Dit is echter niet altijd zo:

Klant 1 verdriedubbelde de kosten voor mobiele campagnes, maar mocht dan ook 3x zoveel bezoeken ontvangen: €110,17 kosten in de eerste periode voor 746 clicks en €312,38 kosten voor 2187 clicks in de tweede periode.

Klant 2 deed beter: de kosten werden vertienvoudigd van €70,76 in de eerste periode naar €762,31 maar het aantal clicks vertwintigvoudigde: van 122 in de eerste periode naar 2410 in de tweede periode.

Conclusie? Mobile advertising zal alleen maar toenemen

Dat mobile advertising en het gebruik van mobiel internet via mobiele toestellen alleen maar zal toenemen, dat is zeker. Zo steeg de penetratie van mobiel internet in Nederland van 20% in 2007 naar 48% eind 2010. In België zullen de cijfers iets lager liggen maar zal er alleszins ook een sterke stijging zijn.

Maar de stijging in het mobiel verkeer is niet alleen interessant om meer bezoekers naar je site te krijgen. Het is dus ook zeer interessant voor e-commerce en dus webshops. Klant 1 in het voorbeeld hierboven tekent een stijging van maar liefst 30% op voor de periode van 1 juli tot 31 oktober 2011 tegenover de periode van 1 maart tot 30 juni.

Merken jullie een gelijkaardige trend? Stijgen de mobiele bezoeken aan je site of dalen ze? Bekijk dan zeker even onze tips voor het bouwen van tablet-friendly sites en het optimaliseren van mobiele websites.

Noot: er is een verschil qua cijfers aangezien we voor de screenshots Analytics gebruikt hebben (= bezoeken) en om de stijging te berekenen AdWords gebruikt hebben (= clicks).

[UPDATE]

Door de sterke groei van mobiel verkeer, maakt Google Analytics het ons nu wat makkelijker. Sinds vandaag zien we bij bepaalde klant de mogelijkheid om te segmenteren op ‘geavanceerde mobiele apparaten’ en ‘tablets’. Dit maakt het makkelijk om in één klik het mobiele verkeer te analyseren.

mobiel_verkeer_analytics

Executive Summary

Wat? Onderzoek naar de toename van mobiel verkeer
En? Duidelijk signaal voor bedrijven om hun mobiele inspanningen te verhogen…
Dus? Mobile advertising en een geoptimaliseerde mobiele website is een must!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *