Linkbuilding – Hoe eraan te beginnen?

Linkbuilding – iedereen die zich wat bezighoudt met online marketing heeft er op z’n minst al wel eens van gehoord. Linkbuilding gaat vaak gepaard met een ietwat negatieve bijklank. Veel professionals zien linkbuilding nog steeds als het zeer nauw omkaderde aanmelden van sites op link directories (zoals 2link, startpagina en aanverwanten) en het naar links ‘bedelen’ bij andere contentsites. Vaak wordt linkbuilding stiefmoederlijk behandeld of  “er even mee tussengenomen”, waardoor de zichtbare resultaten vaak uitblijven wegens een minimalistische aanpak.

Linkbuilding

Linkbuilding kan in de praktijk zo breed gaan als de horizon, van de befaamde (of beruchte?) linkdirectories tot sociale netwerken. De ideale situatie doet zich voor wanneer je zodanig interessante content aanbiedt, dat mensen uit zichzelf gaan linken naar je site. Maar zoals je al kan vermoeden is dit vaak een brug te ver voor niet-contentgerichte websites zoals bijvoorbeeld corporate websites of webshops die focussen op assortiment, in plaats van engagerende content.

Kan linkbuilding dan toch van pas komen? Tuurlijk, in bepaalde situaties. Sommige websites hebben nu eenmaal minder om op terug te vallen en kunnen zich wat spierkracht eigen maken m.b.v. de juiste linkbuildingpraktijken. Hoe je ook te werk mag gaan, stel jezelf steeds dezelfde vraag: kan het een meerwaarde betekenen voor mensen die op zoek zijn naar jou (of je website)?

Relevantie bij linkbuildingRelevantie

Besluit je om het er toch eens op te wagen met linkbuilding? Het mag je misschien ‘afgezaagd’ in de oren klinken, maar relevantie is de backbone van een “niet-falende” linkbuildingstrategie. En we gebruiken bewust “niet-falend” in plaats van succesvol. Want ondanks dat relevantie zeer belangrijk is voor linkbuilding, is het zeker geen garantie voor succes. Het komt er eerder op neer dat je serieus in de fout kan gaan als je relevantie aan je laars lapt. Linkbuilding experten spreken over de goede “link neighbourhoods”… Hiermee  bedoelt men dat het slim is op zoek te gaan naar die groep van sites waar de grote namen uit je sector hun links van halen en naartoe linken.

LinkbuildingVoor wat, hoort wat?

Ook al ben ik van mening dat er voor linkbuilding geen “free meals” bestaan, spring voorzichtig om met het ruilhandelprincipe dat vaak de kop opsteekt bij linkbuilding. Pas op met het argeloos aanbieden van backlinks naar linkbuilding partners. Volgens Google is het onmogelijk dat je ranking geschaad wordt door sites die naar jouw site linken. Maar onthoud dat dit in de andere richting wel serieuze gevolgen kan hebben. Link je systematisch naar websites met een twijfelachtig backlinkprofiel – dan zou Google (of andere zoekmachines) je wel eens lelijk kunnen afstraffen…

Probeer creatief te zijn en bedenk op welke andere manieren je je linkpartners iets in ruil zou kunnen aanbieden. Gaat het om een blog? Bied dan bijvoorbeeld een relevant artikel in ruil voor een referentie met bijgesloten link naar je site. Think outside the box!

Niet te snel

Linkbuilding is een werk van lange adem, een dat gefaseerd in z’n werk moet gaan. Zoekmachines proberen kost wat kost low-quality en betaalde links tegen te gaan. Daarom gaan ze een plotselinge piek in inbound links al vlug als “spammy” en verdacht beschouwen. Probeer dus je linkprofiel zo divers en natuurlijk mogelijk uit te breiden. Zijn betalende links dan volledig uit den boze? Laat ons niet te zwart-wit denken. De huidige linkdirectories hebben wel iets opgestoken van de heksenjacht naar linkfarms.

Desondanks zien velen linkdirectories enkel als een last resort-oplossing, en dat is vaak niet onterecht. Als je dan toch besluit om te gokken op die laatste, zorg dan tenminste dat je link aangemeld wordt in een relevante subcategorie of dochterpagina en voorzie een goede anchor text.

Keyword-driven linkbuilding

Het aantal manieren om linkbuilding concreet aan te pakken zijn legio. Iedereen gaat wel eens anders te werk, of heeft z’n eigen gepersonaliseerde linkbuilding parcours. Keyword-driven linkbuilding is echter een logische stap, aangezien je in de eerste plaats een beroep gaat doen op zoekmachineresultaten.

Hoe concreet te werk gaan? Keyword-driven linkbuilding begint met een lijst van relevante keywords, zoals de naam al doet vermoeden. Begin met het low-hanging fruit, d.w.z. relevante keywords met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Zoek m.b.v. deze keywords naar interessante sites waarop een link naar jouw website relevant zou kunnen zijn. En nog belangrijker: zou dit een meerwaarde kunnen betekenen voor de bezoekers ervan?

Competition-driven linkbuilding

Open Site Explorer

Wat ook een zeer toegankelijke manier van linkbuilding is, is om in de eerste plaats na te gaan hoe je concurrenten het doen. In concreto wil dit zeggen dat je gaat kijken welke inbound links je concurrenten hebben verworven en of deze van enige kwaliteit zijn. Met tools zoals de Open Site Explorer van SEOmoz heb je al zeer veel data ter jouwer beschikking. Je kan een zeer volledig beeld van het linkprofiel van je concurrenten krijgen aan de hand van afzonderlijke inbound links of linking root domains. Rangschik deze op Domain of Page Authority (als je weet van waar een gevraagde link exact zou komen, welke pagina dus) en je hebt al direct een eerste zicht op mogelijk interessante sites, die het overwegen waard zijn. Ga na of er instanties zijn die regelmatig terug opduiken en controleer ze handmatig.

 

The captain’s log

Het valt zelden voor, maar een of andere vorm van administratie bijhouden kunnen we in het geval van linkbuilding enkel maar aanmoedigen. Documenteer dus al je aangevraagde, verworven of in afwachting zijnde links. Net zoals bij keyword research kan een eenvoudige spreadsheet al wonderen doen. Het voornaamste aan dit ‘linkbuilding logboek’ is dat je perfect op de hoogte bent welke links je al hebt verworven en welke instanties nog gecheckt moeten worden. De spamdrempel ligt tegenwoordig gevoelig laag, dus beperk de kans dat je eenzelfde instantie meerdere malen lastigvalt tot een minimum!

Linkbuilding administratie

Executive Summary

Wat? Linkbuilding wordt vaak slechts gezien als een online fantasietje
Maar? Toch kan linkbuilding iets opleveren in bepaalde situaties

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *