De do’s en dont’s van linkbuilding

qm-linkbuilding

Er zijn verschillende methodes om je positie in de ranking van de Google zoekresultaten te verbeteren. Een van deze manieren is linkbuilding. We gaan dieper in op de verschillende linkbuilding-strategieën en vertellen je welke methodes je kan gebruiken, en welke je zeker dient te vermijden.

Wat is linkbuilding?

Het verspreiden van duizenden spam links is voorgoed verleden tijd.

Je blogartikels optimaliseren door de juiste keywords te gebruiken, de snelheid van je site, … Het zijn allemaal factoren die je zelf in de hand hebt. Maar ook het aantal externe links naar je site beïnvloeden je positie in Google. En daarvan ben je grotendeels afhankelijk van anderen. Een goede linkbuilding strategie helpt om toch actief links op te bouwen. Maar opgepast, want een zogenaamde black hat strategie wordt genadeloos afgestraft door Google. Het verspreiden van duizenden spam links is voorgoed verleden tijd sinds zoekmachines hebben geleerd om kwaliteit voorrang te geven boven kwantiteit.

Linkbuilding, zo werkt het niet

Laten we beginnen met hoe het absoluut niet moet. De volgende linkbuilding strategieën zijn in elk geval verboden, en worden afgestraft door Google:

  • Betalen voor links
  • Het ruilen van links
  • Grootschalige campagnes voor artikelmarketing via links
  • Het gebruik van geautomatiseerde programma’s om links te plaatsen

Daarnaast zijn ook de zogenaamde ‘onnatuurlijke links’ niet toegestaan. Het gaat hier bijvoorbeeld om berichten met verschillende links op keyword geoptimaliseerde ankertekst of links in de handtekening van een bericht. Google zelf geeft je nog meer voorbeelden van linkbuilding strategieën die niet toegelaten zijn.

Links creëren op een positieve manier

Niets is beter dan natuurlijke links

Hoe je dan wel links naar je site kan maken? De beste strategie is nog steeds het creëren van interessante en relevante content die mensen graag zelf willen delen. Zo verkrijg je echt natuurlijke links, en die zijn het meest waardevol. Je SEO strategie en je linkbuilding strategie laten samenwerken is dus een must. Natuurlijk is het niet verboden om zelf een handje te helpen bij het verspreiden van je links. Links posten op andere websites is zeker mogelijk, al moet je jezelf wel een aantal vragen stellen:

  • Is het logisch dat mijn link op deze website staat? Zowel het onderwerp, de geografische locatie als de taal moeten relevant zijn.
  • Biedt mijn link een meerwaarde voor de lezers?
  • Zou de link er ook kunnen staan als hij geen verband hield met mijn linkbuilding strategie?

Als het antwoord op deze vragen negatief is, plaats je maar beter geen link. Doe je het toch, dan riskeert je website zijn ranking te zien dalen. Is het antwoord op de bovenstaande vragen volmondig ja? Dan is er geen probleem. Linkbuilding door links te plaatsen in reacties of als handtekening in forumberichten is immers niet verboden, al moet je het wel op de juiste manier aanpakken.

Links verspreiden via sociale media

Sociale media zijn platformen waar mensen interessante content met elkaar kunnen delen. Daarom zijn ze ook uitermate geschikt om aan linkbuilding te doen. Als bedrijf op sociale media is het dan ook belangrijk om te focussen op kwaliteitsvolle content die mensen graag willen delen. Zo kan je bijvoorbeeld op zoek gaan naar een nieuwe invalshoek of je boodschap verpakken in een amusante video. Natuurlijk gedeelde links naar je site zijn steeds de beste.

Linkbuildingadvies van een expert

Matt Cutts, een autoriteit op vlak van SEO en linkbuilding en hoofd van het webspam team bij zoekgigant Google, verklaart immers zelf regelmatig gebruik te maken van linkbuilding. Hij doet dat door te reageren op blogberichten op andere websites en daarbij door te linken naar zijn eigen persoonlijke blog. Matts Cutts geeft wel enkele belangrijke richtlijnen die je in acht moet nemen voordat je begint links te posten naar je eigen site.

  • Post alleen links op relevante sites qua onderwerp, taal, doelgroep, …
  • Verpak je link steeds in relevante content met een meerwaarde. Geef een nuttige reactie en gebruik nooit standaardzinnetjes.
  • Schrijf de reacties onder je eigen naam. Het gebruik van een bedrijfsnaam of een naam die uitpuilt van de keywords, moet je vermijden.

Wanneer je alle bovenstaande richtlijnen in acht neemt, is het geen probleem om links te plaatsen in blogberichten. Matt Cutts waarschuwt echter dat links in commentaren op blogberichten en op fora geen essentieel onderdeel van je linkbuilding strategie mogen zijn. Als een te groot deel van de backlinks naar je website van dit soort bronnen afkomstig is, gaan bij Google immers de alarmbellen rinkelen.

De conclusie? Plaats alleen op relevante sites zinvolle reacties met links, doe het onder je eigen naam en maak er geen strategie van zoals ‘elke dag moet ik 5 links ergens posten’. Bekijk ook zeker dit interessante filmpje van Matt Cutts over linkbuilding en spam!
https://www.youtube.com/watch?v=hNDRlVSWTRY

Heb je een slecht linkbuilding bureau ingehuurd dat spammy links naar je site over het internet verspreidde? En hebben deze links een negatief effect? Dan verwijder je deze maar beter volledig. Als dat niet lukt kan je ook een tool van Google gebruiken waarmee je links kan ‘afwijzen’.  Op die manier zal Google de afgewezen links niet mee in beschouwing nemen wanneer die je website beoordeelt.  Op de site van Google vind je een handleiding hoe je dit aanpakt. Let echter op: foutief gebruik van deze functie leidt vaak tot nog slechtere resultaten!

Executive Summary

Een goede linkbuilding strategie kan je heel wat opleveren, terwijl een slechte strategie je ranking in Google doet dalen. Ontdek hier wat je beter wel en niet doet op vlak van linkbuilding.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *