Vanaf 2014 adverteren op Instagram?

In een interview met de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal heeft Emily White, de COO van Instagram, laten uitschijnen dat het bedrijf eraan denkt om vanaf volgend jaar het netwerk te commercialiseren. Dat wil zeggen dat er vanaf 2014 mogelijk advertenties komen op Instagram.

Instagram-300x200Instagram is opgestart in 2010, en tot nu is er eigenlijk enkel maar geld geïnvesteerd in de app, zonder dat er ooit één cent werd terugverdiend. De nadruk lag steeds op het vermeerderen van het aantal gebruikers.

Ruim 150 miljoen actieve gebruikers

Dat doel lijkt bereikt. Volgens de laatste cijfers heeft het sociale netwerk nu ruim 150 miljoen actieve gebruikers. Toen Instagram vorig jaar voor 1 miljard dollar werd overgenomen door Facebook, waren dat er nog maar 30 miljoen.

Strakke vormgeving mag niet verloren gaan

Met zoveel actieve gebruikers zou Instagram makkelijk geld kunnen verdienen. Maar het probleem ligt vooral in de eigenheid van Instagram. De app is net populair geworden omwille van zijn strakke vormgeving, zonder enige poespas of storende reclame. De uitdaging is om advertenties in de app te integreren zonder dat dit storend overkomt voor gebruikers. Dat fans van instagram niet graag hebben dat aan hun geliefde netwerk geraakt wordt, dat bleek in december nog maar eens, toen de gebruiksvoorwaarden in alle stilte werden veranderd.

Facebook koestert de Instagram-tieners

Instagram staat niet zozeer onder druk om te starten met het opzetten van een verdienmodel. Maar nu het aantal leden toch gigantische proporties begint aan te nemen, komen steeds meer stemmen op die in die richting denken.

Bovendien is Instagram eigendom van Facebook, een sociaal netwerk dat steeds meer met een imagoprobleem te kampen heeft bij tieners, een begeerde doelgroep voor marketeers. Deze doelgroep keert Facebook meer en meer de rug toe, en Facebook wil ten allen prijze vermijden dat deze jongeren ook Instagram verlaten voor een ander hip sociaal netwerk.

Merken overtuigen om mee te stappen

Emily White staat momenteel voor de loodzware taak om merken te overtuigen om te betalen voor een service waar ze momenteel gratis gebruik van kunnen maken. Nu gebruiken merken Instagram vooral om merkbekendheid en een communitygevoel te creëren. Instagram moet nu op zoek naar manieren om toch opbrengst te genereren zonder merken tegen hen in het harnas te jagen, zoals Facebook nu doet. Zo kunnen fans op Facebook niet de volledige pagina van een merk bekijken, tenzij het merk hiervoor betaalt.

Op dit moment onderzoekt Instagram vooral de mogelijkheid om de Discover-functie, waar gebruikers populaire content kunnen ontdekken, en de zoekfunctie in te zetten voor marketingdoeleinden.

Executive Summary

Binnenkort advertenties op Facebook
Instagram denkt eraan om vanaf 2014 advertenties te tonen op het sociale netwerk. Maar zullen gebruikers dit aanvaarden?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *